Prof. dr. J. (Judi) Mesman

Judi Mesman (1974) is hoogleraar in de Interdisciplinaire studie van maatschappelijke uitdagingen bij Universiteit Leiden en dean van het Leiden University College in Den Haag. Zij doet onderzoek naar de intergenerationele overdracht van sociale normen en gedragspatronen in verschillende culturele contexten, en de gevolgen daarvan voor ongelijke kansen en vooroordelen in de maatschappij. Ze zet zich breed in voor sociale rechtvaardigheid binnen en buiten haar vakgebied en is daarmee een toonaangevende onderzoeker in haar veld.

Prof. dr. J. (Judi) Mesman (credits: Studio Oostrum)
Prof. dr. Judi Mesman (Fotografie: Studio Oostrum)

Mesman analyseert de rol van ouders, scholen, boeken, media en overheidsbeleid op het zelfbeeld en wereldbeeld van kinderen en jongeren, en onderzoekt de ontwikkeling van stereotypen, vooroordelen en discriminatie met betrekking tot gender, seksualiteit en etniciteit. In haar onderzoek heeft Mesman met vernieuwende observatiemethoden onder andere laten zien dat vaders en moeders op subtiele wijze en vaak onbewust aan kinderen laten merken welk gedrag ze gepast vinden voor jongens of meisjes. Ook was zij de eerste die interetnische vooroordelen aantoonde bij jonge Nederlandse kinderen, en ze ontdekte in een omvangrijke studie naar personages in schoolboeken dat gender en etnische stereotypen subtiel maar structureel aanwezig zijn.

Stereotypen en vooroordelen houden sociale ongelijkheid in de maatschappij in stand. Omdat het hier vaak om onbewuste en subtiele patronen gaat, investeert Mesman op creatieve wijze in bewustwording van het algemene publiek en professionals in het onderwijs en de jeugdhulp. Zo werkt ze in haar onderzoek en in publieksevenementen samen met de kunstsector. Ook geeft ze regelmatig lezingen en workshops en deelt haar kennis via een blog en een eigen podcastserie. Daarnaast weet ze via media-interviews een breed publiek te bereiken. Hierdoor zet ze sociale ongelijkheid hoog op de agenda in publieke discussies. ‘Haar inspanningen zijn werkelijk exemplarisch in omvang en intensiteit. Er gaat nauwelijks een week voorbij zonder dat ze met maatschappelijke belanghebbenden spreekt’, zegt een vakgenoot over Mesman.

Haar onderzoek voert ze niet alleen in Nederland uit. Mesman doet onderzoek in landen over de hele wereld. Haar belangrijkste onderzoeksmethode is video-observatie, een tijdrovende aanpak die unieke mogelijkheden biedt voor verdiepende analyses. Samen met collega’s wereldwijd heeft ze meer dan tienduizend uur aan videomateriaal van circa tweeduizend gezinnen uit meer dan 20 landen bestudeerd die inzicht geven in cultureel bepaalde opvoednormen die ook voor onderwijs en jeugdhulp in multicultureel Nederland van belang zijn.

Mesman heeft talrijke samenwerkingen en strategische allianties geïnitieerd en geleid waarin sociale rechtvaardigheid centraal staat. Als medeoprichter van de NWA-route Jeugd agendeerde ze in de nationale kennisagenda Jeugd het thema diversiteit en (on)gelijkheid en normativiteit in opvoeding en onderwijs. Met Athena’s Angels strijdt Mesman daarnaast samen met drie andere vrouwelijke hoogleraren voor gelijke kansen voor mannelijke en vrouwelijke academici. Zij maken via hun website de problemen zichtbaar die vrouwen tegenkomen in hun wetenschappelijke loopbaan en waar mogelijk verhelpen zij deze. Ook is Mesman als bestuurder en wetenschapper actief in het bestrijden van racisme in het hoger onderwijs en onderzoek.

De Stevincommissie is unaniem positief over de wetenschappelijke bijdrage van Mesman. Ze noemen haar een ‘inspirerende academische leider die op unieke wijze culturele perspectieven integreert in haar werk over de ontwikkeling van kinderen, opvoeding en stereotypen’. Mesman heeft voor kruisbestuiving gezorgd tussen verschillende actoren op beleids- en mediagebied en staat bekend als een publieke intellectueel. Ze wordt gezien als iemand met een enorme energie, charisma en inzet die de Stevinprijs zeer verdient.

  • Wie is Judi Mesman?

    1974      geboren op 14 augustus in Aduard, Groningen

    1996      behaalt mastertitel Klinische en Gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden

    2000      behaalt doctoraat aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op de afdeling Child and Adolescent Psychiatry

    2001      postdoc aan de Universiteit Leiden

    2003      universitair docent Centre for Child and Family Studies aan de Universiteit Leiden

    2006      universitair hoofddocent Centre for Child and Family Studies aan de Universiteit Leiden

    2009      hoogleraar Parenting and education in the multicultural society aan de Universiteit Leiden

    2014      hoogleraar Diversity in Parenting and Development aan de Universiteit Leiden

    2015      verkozen tot lid van de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen (KHMW)

    2016      mede-oprichter en boegbeeld route Jeugd van de Nationale Wetenschapsagenda

    2016      wordt dean van het Leiden University College in Den Haag

    2017      start onderzoeksproject met NWO Vici-financiering over de oorsprong
    van vooroordelen bij drie verschillende etnische groepen in Nederland en onderzoekt met de ERC Consolidator Grant de rol van gender in opvoeding en onderwijsloopbanen van kinderen

    2017      hoogleraar Interdisciplinary study of societal challenges aan de Universiteit Leiden

    2018      verkozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW)

    2021      publieksboek Opgroeien in kleur – opvoeden zonder vooroordelen (verschijnt in oktober)