Onderzoek 2019 - 1

Waarderen en belonen. Hoe meten we wetenschap?

In dit nummer onder andere: NWO-enquête naar hoe onderzoekers beoordeeld willen worden - UGent zet in op méér academische vrijheid - Verzameling supersterren maakt nog geen topuniversiteit - Zo belangrijk is de gunfactor - Druk voor jonge wetenschappers veel te hoog - Interview met Elsje van Bergen - De spoordokters - Touwtrekken om de zwaartekracht - Neutrino's vangen - Opgemerkt door Wim van Saarloos

Cover image

Onderzoekers: 'Kijk niet alleen naar wetenschappelijke kwaliteit'

NWO vroeg in een enquête aan bijna tweeduizend onderzoekers aan Nederlandse kennisinstellingen hoe zij beoordeeld willen worden.

UGent zet in op méér academische vrijheid

credits

Oog voor kwaliteit en vertrouwen, minder papierwerk … De Universiteit Gent voerde eind vorig jaar een radicale wijziging door in het beoordelingsbeleid voor wetenschappers.

Verzameling supersterren maakt nog geen topuniversiteit

De wetenschap kan kwalitatief beter én eerlijker worden als wetenschappers worden beoordeeld op de inhoud en maatschappelijke impact van hun werk.

Zo belangrijk is de gunfactor

Twee hoogleraren laten zien welke workaround ze hebben gevonden om jonge wetenschappers vooruit te helpen in de uiterst competitieve wetenschapswereld.

Druk voor jonge wetenschappers veel te hoog

Jeroen Geurts, voorzitter van ZonMw en lid van de raad van bestuur vanNWO,  pleit voor minder science diva’s en meer team science.

'Wees slim, creatief én vastberaden, want tegenslag hoort erbij’

Wat doe je op een dieptepunt in je carrière, als je zelfvertrouwen een knauw heeft gekregen en je toekomstdroom om wetenschapper te worden buiten bereik lijkt?

De spoordokters

ProRail, TU Delft en NWO bundelden hun kennis om het spoor zo goed mogelijk bestand te maken tegen storingen in de toekomst.

Touwtrekken om de zwaartekracht

Theoretisch natuurkundige Erik Verlinde had in de zomer van 2009 een brainwave die uitgroeide tot een radicaal nieuw idee over de zwaartekracht en het universum als een oceaan van informatie.

Neutrino's vangen

In de Middellandse Zee wordt een netwerk van bollen opgehangen dat onzichtbare neutrino’s moet detecteren.

Meer over Onderzoek

Onderzoek is het nieuwe relatiemagazine van NWO en de opvolger van Hypothese. NWO ontwikkelt wetenschapsbeleid in dialoog met het veld en dat willen we laten zien. In dit blad duiden we de ontwikkelingen, wensen én andere geluiden in het wetenschappelijk veld.

NWO-tijdschrift over wetenschap

Met het NWO-tijdschrift Onderzoek duiden we de de ontwikkelingen, wensen én andere geluiden in het wetenschappelijk veld. Het wordt gratis toegezonden aan onder andere onderzoekers, beleidsmakers, journalisten en andere relaties van NWO.