Toekenningen Rubicon 2020

Rubicon kent per jaar drie rondes. Hieronder volgt per ronde een alfabetische lijst met de gehonoreerden en een indicatieve titel van het onderzoeksproject. Achter de naam volgt het geslacht. Daarachter de huidige of laatste werkplek en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek zal uitgevoerd worden.
  • Ronde 1

Twee onderzoekers gaan naar Duitsland
    Een onderzoeker gaat naar Frankrijk
    Een onderzoeker gaat naar Australië
    Een onderzoeker gaat naar Israël

Publieke samenvattingen (Alfabetisch op naam laureaat)

B

Symbiose van vloeibare en vaste stoffen om de mogelijkheden van de biosensoren te vergroten

Dr. L.A. (Liubov) Belyaeva (v), Universiteit Leiden -> Verenigd Koninkrijk, Imperial College London, Department of Chemical Engineering, 24 maanden

Grafische sensoren kunnen recordwaarden van gevoeligheid bereiken, maar bestaande ontwerpen zijn inherent slecht reproduceerbaar, hebben beperkte schaalbaarheid en hoge productiekosten. Dit project heeft tot doel nieuwe architecturen te creëren die dergelijke nadelen vermijden en tegelijkertijd de gevoeligheid maximaliseren en functionaliteit verhogen.

Van nature verlegen?

Dr. J.M. (Janna Marie) Bas-Hoogendam (v), Universiteit Leiden -> Verenigde Staten, National Institute of Mental Health, Section on Development and Affective Neuroscience, 15 maanden (0.8 fte)

Sommige kinderen zijn van geboorte af aan terughoudend in nieuwe situaties, en juist zíj ontwikkelen in hun tienerjaren vaker een sociale angststoornis. De onderzoeker bekijkt, met behulp van een unieke grote verzameling hersenscans, welke hersenkarakteristieken gelinkt zijn aan dit risico.

Revolutionaire pillen?

Dr. L (Lucía) Berro Pizzarossa (v), Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten, Georgetown University, O'Neill Institute for National and Global Health Law, 24 maanden

Medicijnabortus is veiliger dan veel medicijnen, kan thuis worden gedaan en draagt bij aan het terugdringen van het wereldwijd aantal sterfgevallen door onveilige abortussen. Dit project onderzoekt vanuit het oogpunt van mensenrechten hoe deze pillen het juridische en beleidsmatige landschap omtrent abortus kunnen veranderen.

Zonder leren geen verbetering: cognitieve gedragsvaardigheden optimaliseren in patiënten met een depressie MSc. S.J.E. (Sanne) Bruijniks (v), VU Amsterdam -> Duitsland, University of Freiburg, Department of Clinical Psychology and Psychotherapy, 24 maanden

Leren tijdens psychotherapie is belangrijk om depressie te verminderen, maar wordt vaak verhinderd door cognitieve problemen inherent aan de depressie. Dit project onderzoekt hoe en voor wie het aanleren van cognitieve gedragsvaardigheden in psychotherapie geoptimaliseerd kan worden.

C

“To differentiate or die – cellular decisions in aging”.

Dr J. (Sijia) Chen (v), Universiteit van Amsterdam -> USA, Brigham and Women’s Hospital and Harvard Medical School, Division of Rheumatology, Inflammation, and Immunity, 24 months.

DNA-sensing is een mechanisme dat stress in de cel detecteert. Dit project bestudeert hoe een DNA-sensor belangrijke biologische beslissingen maakt in de voorlopercellen in het bot, en hoe dit mechanisme bijdraagt tot functieverlies van voorlopercellen tijdens veroudering.

D

Kankercellen spelen verstoppertje met het immuunsysteem

Dr. K.K. (Krijn) Dijkstra (m), Nederlands Kanker Instituut -> United Kingdom, The Francis Crick Institute, Cancer Evolution and Genome Instability Laboratory, 24 maanden

Elke kankercel is anders, zelfs binnen één tumor. De onderzoeker zal verschillende kankercellen van dezelfde tumor opkweken, om de verschillen te bepalen tussen een kankercel die ontsnapt aan het immuunsysteem, en zijn buurman die er wél door gedood wordt.

E

Het magnetisme achter toekomstige ferrovloeistoffen

Dr. H. (Hebatalla) Elnaggar (v), Utrecht University, Debye institute for nanomaterials science -> France, Sorbonne University, Institute of minerology, physics of materials and cosmochemistry, 24 months.

Stel je voor dat we de eigenschappen van ferrovloeistoffen zouden kunnen optimaliseren; gecontroleerde systemen voor medicijnafgifte en intelligente magnetische materialen worden dan een realiteit. De onderzoeker gaat bimagnetische ferrovloeistoffen bestuderen om de magnetische interacties te ontrafelen die daarvoor nodig zijn.

G

De afvoerbuis in mini-nieren aanleggen

Dr. R.C. (Ronald) van Gaal (m), Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) -> Verenigde Staten, Harvard, Wyss Institute for Biologically Inspired Engineering, 24 maanden

Mini-nieren uit het lab helpen ons ziektes te begrijpen en te genezen. Ze worden steeds beter, maar kunnen geen urine afvoeren. De onderzoeker gaat door middel van 3D-printen en kennis van nier-ontwikkeling een afvoerbuis aanleggen, zo worden ze werkend.

Communicatie (en miscommunicatie) in ALS

Dr. (Elisa) Giacomelli (v), Leids Universitair Medisch Centrum -> Verenigde Staten, Memorial Sloan Kettering Instituut, 24 maanden

ALS is een complexe, niet-autonome aandoening waarbij ontsteking en afwijkende activering van niet-neuronale celtypen een belangrijke rol spelen. De onderzoeker gaat op zoek naar inzichten in de miscommunicatie tussen cellen en welke ontstekingsroutes gemoduleerd dienen te worden om ALS te kunnen voorkomen of te behandelen.

H

Moleculair stressgeheugen in planten

Dr J.G.W. (Sjon) Hartman (m), Universiteit Utrecht -> Verenigd Koninkrijk, University of Birmingham, School of Biosciences, 24 maanden

Planten kunnen stress onthouden en zijn daardoor toleranter voor een mogelijke volgende stress. Hoe doen planten dit? De onderzoeker test hoe het geheugeneiwit VRN2 planten helpt te natte omstandigheden te onthouden om zo beter overstromingen te kunnen overleven.

Nierbescherming op de IC

Drs. A.H. (Bram) Hulst (m) – Universiteit van Amsterdam -> Australië, Royal Melbourne Hospital, Intensive Care Unit, 12 maanden

Nierbeschadiging is een veelvoorkomende complicatie bij patienten op de Intensive Care, wat tevens hun

toekomstige gezondheid benadeeld. De onderzoeker zal bestuderen of een specifiek hormoon uit het

maagdarmstelsel de nieren van schapen en mensen met een bloedvergiftiging kan beschermen.

J

De lucht klaren rondom het emissiebeleid voor de luchtvaart

Dr. G. (Gerben) de Jong (m), Vrije Universiteit Amsterdam -> Israël, De Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem, Afdeling Operations Research, 18 maanden

Het luchtvaartemissiebeleid loopt sterk uiteen tussen lokale, nationale en supranationale beleidsniveaus. De onderzoeker ontwikkelt empirische en speltheoretische modellen om de reacties van luchtvaartmaatschappijen op dit lappendeken van beleid te analyseren, zodat besluitvormers de impact ervan beter kunnen begrijpen en evalueren.

M

Borstvoeding, darmmicroben en gezondheid

S. (Stefany) Moreno-Gámez (v), Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten, Massachusetts Institute of Technology en het Broad Institute, 24 maanden

Er zal onderzocht worden hoe borstvoeding de vorming van darmbacteriële gemeenschappen bij baby’s beïnvloedt. De resultaten dragen bij aan de ontwikkeling van prebiotica uit menselijke melk om de vestiging van nuttige bacteriën in het darmstelsel van baby’s te bevorderen, wat op lange termijn voordelen heeft voor de gezondheid.

R

Opkomende intonatie: hoe bereid je spraakmelodieën voor?

J (Joe) Rodd, MA (m), Radboud Universiteit, Centre for Language Studies -> Duitsland, Universiteit van Keulen, Institute for Linguistics, 24 maanden

Bestaande theorieën over hoe intonatie werkt komen niet overeen met resultaten van recente experimenten. Dit project gebruikt burgerwetenschap via internet om intonatiepatronen die verschillen op cognitief niveau te identificeren. Dit zal duidelijk maken hoe intonatie wordt voorbereid en begrepen.

S

De rol van cholesterol bij de ziekte van Alzheimer

Dr. J. (Joao) Silva (m), Universiteit Utrecht -> Verenigde Staten, Massachusetts Institute of Technology, Department of Chemistry, 24 maanden

De ziekte van Alzheimer wordt veroorzaakt door amyloïde-plaquevorming in de hersenen. Plaquevorming is gecorreleerd met de aanwezigheid van cholesterol, maar de betrokken moleculaire mechanismen zijn nog onbekend. Dit onderzoek zal de interactie tussen cholesterol en amyloïde precursoren beschrijven in atomair detail.

W

Quantum berekeningen met diagrammen

J.M.M. (John) van de Wetering (m), Radboud Universiteit Nijmegen → Verenigd Koninkrijk, Oxford University, Computer Science Department, 24 maanden

Dit project onderzoekt een nieuwe manier van het beschrijven van berekeningen op quantum computers: met diagrammen. Dit laat de onderzoeker simplificaties vinden die ervoor zorgen dat anders te gecompliceerde berekeningen alsnog op bestaande gelimiteerde quantum computers uitgevoerd kunnen worden.

• Ronde 2 - nog geen toekenningen