Toekenningen Rubicon 2020

Rubicon kent per jaar drie rondes. Hieronder volgt per ronde een alfabetische lijst met de gehonoreerden en een indicatieve titel van het onderzoeksproject. Achter de naam volgt het geslacht. Daarachter de huidige of laatste werkplek en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek zal uitgevoerd worden.
  • Ronde 1

Twee onderzoekers gaan naar Duitsland
    Een onderzoeker gaat naar Frankrijk
    Een onderzoeker gaat naar Australië
    Een onderzoeker gaat naar Israël

Publieke samenvattingen (Alfabetisch op naam laureaat)

B

Symbiose van vloeibare en vaste stoffen om de mogelijkheden van de biosensoren te vergroten

Dr. L.A. (Liubov) Belyaeva (v), Universiteit Leiden -> Verenigd Koninkrijk, Imperial College London, Department of Chemical Engineering, 24 maanden

Grafische sensoren kunnen recordwaarden van gevoeligheid bereiken, maar bestaande ontwerpen zijn inherent slecht reproduceerbaar, hebben beperkte schaalbaarheid en hoge productiekosten. Dit project heeft tot doel nieuwe architecturen te creëren die dergelijke nadelen vermijden en tegelijkertijd de gevoeligheid maximaliseren en functionaliteit verhogen.

Van nature verlegen?

Dr. J.M. (Janna Marie) Bas-Hoogendam (v), Universiteit Leiden -> Verenigde Staten, National Institute of Mental Health, Section on Development and Affective Neuroscience, 15 maanden (0.8 fte)

Sommige kinderen zijn van geboorte af aan terughoudend in nieuwe situaties, en juist zíj ontwikkelen in hun tienerjaren vaker een sociale angststoornis. De onderzoeker bekijkt, met behulp van een unieke grote verzameling hersenscans, welke hersenkarakteristieken gelinkt zijn aan dit risico.

Revolutionaire pillen?

Dr. L (Lucía) Berro Pizzarossa (v), Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten, Georgetown University, O'Neill Institute for National and Global Health Law, 24 maanden

Medicijnabortus is veiliger dan veel medicijnen, kan thuis worden gedaan en draagt bij aan het terugdringen van het wereldwijd aantal sterfgevallen door onveilige abortussen. Dit project onderzoekt vanuit het oogpunt van mensenrechten hoe deze pillen het juridische en beleidsmatige landschap omtrent abortus kunnen veranderen.

Zonder leren geen verbetering: cognitieve gedragsvaardigheden optimaliseren in patiënten met een depressie

MSc. S.J.E. (Sanne) Bruijniks (v), VU Amsterdam -> Duitsland, University of Freiburg, Department of Clinical Psychology and Psychotherapy, 24 maanden

Leren tijdens psychotherapie is belangrijk om depressie te verminderen, maar wordt vaak verhinderd door cognitieve problemen inherent aan de depressie. Dit project onderzoekt hoe en voor wie het aanleren van cognitieve gedragsvaardigheden in psychotherapie geoptimaliseerd kan worden.

C

“To differentiate or die – cellular decisions in aging”

Dr J. (Sijia) Chen (v), Universiteit van Amsterdam -> USA, Brigham and Women’s Hospital and Harvard Medical School, Division of Rheumatology, Inflammation, and Immunity, 24 months.

DNA-sensing is een mechanisme dat stress in de cel detecteert. Dit project bestudeert hoe een DNA-sensor belangrijke biologische beslissingen maakt in de voorlopercellen in het bot, en hoe dit mechanisme bijdraagt tot functieverlies van voorlopercellen tijdens veroudering.

D

Kankercellen spelen verstoppertje met het immuunsysteem

Dr. K.K. (Krijn) Dijkstra (m), Nederlands Kanker Instituut -> United Kingdom, The Francis Crick Institute, Cancer Evolution and Genome Instability Laboratory, 24 maanden

Elke kankercel is anders, zelfs binnen één tumor. De onderzoeker zal verschillende kankercellen van dezelfde tumor opkweken, om de verschillen te bepalen tussen een kankercel die ontsnapt aan het immuunsysteem, en zijn buurman die er wél door gedood wordt.

E

Het magnetisme achter toekomstige ferrovloeistoffen

Dr. H. (Hebatalla) Elnaggar (v), Utrecht University, Debye institute for nanomaterials science -> France, Sorbonne University, Institute of minerology, physics of materials and cosmochemistry, 24 months.

Stel je voor dat we de eigenschappen van ferrovloeistoffen zouden kunnen optimaliseren; gecontroleerde systemen voor medicijnafgifte en intelligente magnetische materialen worden dan een realiteit. De onderzoeker gaat bimagnetische ferrovloeistoffen bestuderen om de magnetische interacties te ontrafelen die daarvoor nodig zijn.

G

De afvoerbuis in mini-nieren aanleggen

Dr. R.C. (Ronald) van Gaal (m), Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) -> Verenigde Staten, Harvard, Wyss Institute for Biologically Inspired Engineering, 24 maanden

Mini-nieren uit het lab helpen ons ziektes te begrijpen en te genezen. Ze worden steeds beter, maar kunnen geen urine afvoeren. De onderzoeker gaat door middel van 3D-printen en kennis van nier-ontwikkeling een afvoerbuis aanleggen, zo worden ze werkend.

Communicatie (en miscommunicatie) in ALS

Dr. (Elisa) Giacomelli (v), Leids Universitair Medisch Centrum -> Verenigde Staten, Memorial Sloan Kettering Instituut, 24 maanden

ALS is een complexe, niet-autonome aandoening waarbij ontsteking en afwijkende activering van niet-neuronale celtypen een belangrijke rol spelen. De onderzoeker gaat op zoek naar inzichten in de miscommunicatie tussen cellen en welke ontstekingsroutes gemoduleerd dienen te worden om ALS te kunnen voorkomen of te behandelen.

H

Moleculair stressgeheugen in planten

Dr J.G.W. (Sjon) Hartman (m), Universiteit Utrecht -> Verenigd Koninkrijk, University of Birmingham, School of Biosciences, 24 maanden

Planten kunnen stress onthouden en zijn daardoor toleranter voor een mogelijke volgende stress. Hoe doen planten dit? De onderzoeker test hoe het geheugeneiwit VRN2 planten helpt te natte omstandigheden te onthouden om zo beter overstromingen te kunnen overleven.

Nierbescherming op de IC

Drs. A.H. (Bram) Hulst (m) – Universiteit van Amsterdam -> Australië, Royal Melbourne Hospital, Intensive Care Unit, 12 maanden

Nierbeschadiging is een veelvoorkomende complicatie bij patienten op de Intensive Care, wat tevens hun toekomstige gezondheid benadeeld. De onderzoeker zal bestuderen of een specifiek hormoon uit het maagdarmstelsel de nieren van schapen en mensen met een bloedvergiftiging kan beschermen.

J

De lucht klaren rondom het emissiebeleid voor de luchtvaart

Dr. G. (Gerben) de Jong (m), Vrije Universiteit Amsterdam -> Israël, De Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem, Afdeling Operations Research, 18 maanden

Het luchtvaartemissiebeleid loopt sterk uiteen tussen lokale, nationale en supranationale beleidsniveaus. De onderzoeker ontwikkelt empirische en speltheoretische modellen om de reacties van luchtvaartmaatschappijen op dit lappendeken van beleid te analyseren, zodat besluitvormers de impact ervan beter kunnen begrijpen en evalueren.

M

Borstvoeding, darmmicroben en gezondheid

S. (Stefany) Moreno-Gámez (v), Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten, Massachusetts Institute of Technology en het Broad Institute, 24 maanden

Er zal onderzocht worden hoe borstvoeding de vorming van darmbacteriële gemeenschappen bij baby’s beïnvloedt. De resultaten dragen bij aan de ontwikkeling van prebiotica uit menselijke melk om de vestiging van nuttige bacteriën in het darmstelsel van baby’s te bevorderen, wat op lange termijn voordelen heeft voor de gezondheid.

R

Opkomende intonatie: hoe bereid je spraakmelodieën voor?

J (Joe) Rodd, MA (m), Radboud Universiteit, Centre for Language Studies -> Duitsland, Universiteit van Keulen, Institute for Linguistics, 24 maanden

Bestaande theorieën over hoe intonatie werkt komen niet overeen met resultaten van recente experimenten. Dit project gebruikt burgerwetenschap via internet om intonatiepatronen die verschillen op cognitief niveau te identificeren. Dit zal duidelijk maken hoe intonatie wordt voorbereid en begrepen.

S

De rol van cholesterol bij de ziekte van Alzheimer

Dr. J. (Joao) Silva (m), Universiteit Utrecht -> Verenigde Staten, Massachusetts Institute of Technology, Department of Chemistry, 24 maanden

De ziekte van Alzheimer wordt veroorzaakt door amyloïde-plaquevorming in de hersenen. Plaquevorming is gecorreleerd met de aanwezigheid van cholesterol, maar de betrokken moleculaire mechanismen zijn nog onbekend. Dit onderzoek zal de interactie tussen cholesterol en amyloïde precursoren beschrijven in atomair detail.

W

Quantum berekeningen met diagrammen

J.M.M. (John) van de Wetering (m), Radboud Universiteit Nijmegen → Verenigd Koninkrijk, Oxford University, Computer Science Department, 24 maanden

Dit project onderzoekt een nieuwe manier van het beschrijven van berekeningen op quantum computers: met diagrammen. Dit laat de onderzoeker simplificaties vinden die ervoor zorgen dat anders te gecompliceerde berekeningen alsnog op bestaande gelimiteerde quantum computers uitgevoerd kunnen worden.

• Ronde 2 en 3

Ronde 2 en 3 zijn samengevoegd.

Feiten en cijfers

Twee onderzoekers gaat naar Zwitserland
    Een onderzoeker gaat naar Canada
    Een onderzoeker gaat naar Zweden
    Een onderzoeker gaat naar China

Publieke samenvattingen (Alfabetisch op naam laureaat)

A

Slim zoeken naar geschikte polymeren in een hooiberg

Dr. R. Alessandri, Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten -> Pritzker School of Molecular Engineering, University of Chicago -> 24 maanden

Polymeren kunnen de toekomst van batterijen veranderen. De zoektocht naar een geschikt polymeer is echter hetzelfde als zoeken naar een speld in een hooiberg. De onderzoeker zal een algoritme ontwikkelen om slim te navigeren door de hooiberg van polymeren.

Bio-elektrisch patrouilleren tegen ziekteverwekkers

Dr. M.J. Avellaneda Sarrio, TU Delft -> Oostenrijk -> Institute of Science and Technology Austria -> 24 maanden

Immuuncellen moeten zich continu doelgericht een weg banen door het menselijk lichaam op zoek naar ziekteverwekkers. Tot op heden is het volledig onduidelijk hoe deze cellen zo efficiënt kunnen migreren. De onderzoeker wil de mogelijke rol van lokale elektrische potentiaalveranderingen in de celmembraan tijdens de celmigratie ophelderen.

B

De ontwikkeling van de lever bekijken met microscopen

M.P. Bebelman MSc, VU Amsterdam -> Duitsland -> Max Planck Institute of Molecular Cell Biology and Genetics -> 24 maanden

Tijdens de ontwikkeling van de lever vormen de individuele levercellen samen een complexe weefselstructuur die ervoor zorgt dat de lever zijn vele belangrijke functies kan uitvoeren. De onderzoeker zal met behulp van geavanceerde microscopen bekijken hoe levercellen deze structuur vormen.

Onverwachte speler in de hersenontwikkeling

Dr. M. Brouwer, Radboud Universiteit Nijmegen -> België ->Vlaams Instituut voor Biotechnologie -> 24 maanden

Ons immuunsysteem beschikt over een arsenaal aan dodelijke eiwitten om pathogenen uit te schakelen. Eén van deze eiwitten lijkt echter juist belangrijk voor normale hersenontwikkeling. De onderzoeker gaat uitzoeken hoe dit eiwit precies werkt in de hersenen.

Een Lassa-vaccine; bescherming tegen een dodelijk virus van een ongewenste huisgast

Drs. P.J.M. Brouwer, Amsterdam UMC (locatie AMC) - > Verenigde Staten -> The Scripps Research Institute, Department of Integrative Structural and Computational Biology, 24 maanden

Lassakoorts is een door-ratten-overgedragen, vaak dodelijke, ziekte die wordt veroorzaakt door het Lassavirus. Er bestaat nog geen vaccin tegen Lassakoorts. De onderzoeker gaat een stabiel Lassa eiwit maken dat kan fungeren als kandidaat vaccin en inzichten zal genereren in de interactie tussen ons immuunsysteem en het virus.

D

Taming evaders: tailoring tick salivary proteins using directed protein evolution to combat cytokine storm associated hyperinflammation.

Dr. S.S. Denisov, Maastricht University -> Verenigd Koninkrijk  -> University of Oxford -> 24 maanden

Teken zijn vervelende parasieten, maar we kunnen veel van ze leren, vooral hoe we kunnen ingrijpen op ons immuunsysteem. In dit project zullen de onderzoekers tekeneiwitten aanpassen om zo levensbedreigende hyperinflammatie te kunnen behandelen.

G

Quantumcomputers weer klein maken

Dr. M. F. Gely, TU Delft -> Verenigd Koninkrijk -> Oxford University -> 24 maanden

Quantumcomputers blijven groeien, waarmee ze dichterbij het realiseren van hun doel komen, maar als ze al een hele kamer vullen, moeten ze op een andere manier groeien! Dit onderzoek heeft tot doel een quantumcomputer op één chip te implementeren.

Nauwkeurig modelleren van de bouwstenen van plasmakatalyse

N. Gerrits MSc, Universiteit Leiden -> België -> University of Antwerp, Department of Chemistry, PLASMANT research group -> 24 maanden

Weinig is bekend over hoe plasmakatalyse werkt. Daarom worden in dit project verschillende methodes ontwikkeld om verschillende bouwstenen van plasmakatalyse, zoals vibrationele excitaties, elektrische velden en geladen oppervlakken, te onderzoeken.

Inzicht in minerale interacties om het beheer van mijnafval te verbeteren

Dr. L.A. Guatame-GarciaTU Delft -> Canada -> Queen’s University, Geo-Environmental Engineering group -> 24 maanden

Stel je een milieuneutrale mijn voor. De onderzoeker gaat minerale verweringsprocessen bestuderen om lange-termijnreactiviteit van mijnresten en hun afvalwater te beoordelen. Dit gaat het ontwerpen van duurzame opslagfaciliteiten mogelijk maken voordat er ook maar een enkele rots is gedelft.

H

Hersenleeftijd en de geestelijke gezondheid van jongeren

L.K.M. Han MSc, Amsterdam UMC (Locatie AMC) -> Australië -> Melbourne University -> 24 maanden

Hebben jonge mensen met stemmings- en angststoornissen hersenen die jonger of ouder zijn dan ze in werkelijkheid zijn? Dit project onthult de klinische waarde van de hersenleeftijd van adolescenten door het te gebruiken om ziektekenmerken en behandelingsrespons te voorspellen.

Arbeidsrelaties en uitbuiting in platforms voor huishoudelijk werk

Dr. J.W. Hiah, Erasmus Universiteit Rotterdam, Faculteit Rechtsgeleerdheid -> Verenigd Koninkrijk -> Mobilities, Migration Bristol Research Institute University of Bristol Faculty of Social Sciences and Law -> 15 maanden

Digitale platforms brengen vraag en aanbod van arbeid efficiënt op grote schaal bij elkaar. Nadelig zijn de vaak slechte arbeidsomstandigheden in platformwerk. Dit project onderzoekt de invloed van platforms op arbeidsrelaties en arbeidsuitbuiting in de groeiende sector van huishoudelijk werk.

Op zoek naar nieuwe behandelingen voor nierziekten

W. Hoepel MSc, Universiteit van Amsterdam -> Verenigd Koninkrijk -> Cambridge University -> 24 maanden

Nierziekten treffen meer dan 500 miljoen mensen, en de behandelmethoden zijn schaars. In dit voorstel zullen de onderzoekers bepalen of mestcellen een rol spelen in chronische nierziekten, met het uiteindelijke doel om nieuwe behandelmethoden te vinden.

DNA-composities in de criminele opsporing

R.A. Hopman MSc, Universiteit van Amsterdam -> Verenigde Staten -> Harvard Kennedy School, program on Science, Technology & Society -> 12 maanden

Wanneer een criminele opsporing is vastgelopen kan met DNA van de onbekende verdachte een digitale compositie van het gezicht worden gegenereerd. De onderzoeker bekijkt de verspreiding van deze gezichten in de samenleving, waar ze racialiserende consequenties kunnen hebben.

J

Stresstest voor hart- en vaatziekten

Dr. A. de Jong, Leids Universitair Medisch Centrum -> Verenigde Staten -> NYU Grossman School of Medicine -> 24 maanden

Ziektes kunnen een stressreactie veroorzaken in cellen. Hierdoor worden normale processen, zoals de productie van eiwitten, verstoord. In dit project wordt onderzocht wat het effect van cellulaire stress is bij de ontwikkeling van hart- en vaatziekten.

Controle over zee: Imperialisme en samenwerking na 1815

Dr. E. de Lange, Universiteit Utrecht -> Verenigd Koninkrijk -> King’s College London -> 24 maanden

Al sinds de negentiende eeuw proberen staten samen het hoofd te bieden aan conflicten, migratiestromen en dreigingen op zee. Dit onderzoek laat zien hoe zulke samenwerking in de Middellandse Zee werkte, vrede in stand hield en tegelijkertijd de deur opende naar imperialisme.

Belichten van afval voor ammoniakproductie

Dr. N. P. van Leest, Universiteit van Amsterdam → China -> The University of Hong Kong, Department of Chemistry -> 24 maanden

De vervuilende productie van ammoniak en de overvloed aan nitraat in de grond (stikstofprobleem) belemmeren een circulair gebruik van stikstof. Dit onderzoek heeft als doel om een milieuvriendelijk proces te ontwikkelen voor nitraat naar ammoniakconversie met behulp van licht.

Een digitale tweeling die artsen helpt bij het vinden van de optimale therapie

Dr. L.M. van Loon, Universiteit Twente -> Australian National University -> 24 maanden

Dit project streeft naar het maken van een digitale kopie van een ernstig zieke patiënt door de gegevens van de patiënt te transformeren tot een wiskundig model. Deze kopie kan worden gebruikt voor het testen en optimaliseren van behandelingen.

M

Hoe denken wij aan onze stap?

Dr. C. McCrum, Maastricht University -> België -> KU Leuven -> 16 maanden

Vallen is een groot maatschappelijk probleem. Inzicht in hersenreacties op plots balansverlies kan de
    behandeling voor risicogroepen verbeteren. Dit project gebruikt mobiele hersenscantechnologie tijdens het lopen met cognitieve en balansuitdagingen bij ouderen met en zonder de ziekte van Parkinson.

Doelmatig ontwerp van metamorfose-materialen

A.S. Meeussen MSc, AMOLF  -> Verenigde Staten -> Harvard University, John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences -> 18 maanden

Materialen die van vorm veranderen—van tenten tot lichtzeilen—zijn nuttig, maar moeilijk te ontwerpen. Met behulp van experimenten modelleert de onderzoeker zulke metamorfose-materialen. Met dat model stelt de onderzoeker ontwerpregels op, die wetenschappers helpen om nieuwe metamorfose-materialen te maken.

Vertalen van communicatie tussen DNA

Dr. G. van Mierlo, Radboud Universiteit -> Zwitserland -> École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) -> 24 maanden

Het DNA bevat informatie die essentieel is voor ons leven. De onderzoeker gaat nieuwe technieken ontwikkelen om uit te vinden hoe (verstoorde) samenwerking tussen stukjes DNA bijdraagt aan het ontstaan van of juist bescherming tegen ziekte.

Een nieuwe drug target voor de ziekte van Parkinson

Dr. E.D. Mock, Universiteit Leiden -> Verenigd Koninkrijk -> University of Oxford -> 24 maanden

Bij de ziekte van Parkinson is de werking van mitochondriën verstoord. Remming van USP14 is een nieuwe strategie om beschadigde mitochondriën te ruimen. In dit project zal met farmacologische en genetische hulpmiddelen USP14 worden onderzocht als drug target bij Parkinson.

N

Helpen grote investeerders bij de maatschappelijke vooruitgang?

Dr. S.V. Nevrekar, Universiteit Carlos III Madrid -> Zwitserland -> Department of Economics, University of Zurich -> 24 maanden

Grote institutionele beleggers investeren in meerdere bedrijven binnen een branche. Dit onderzoek bestudeert hoe een dergelijk gemeenschappelijk eigendom van bedrijven de innovatieve activiteit op verschillende markten beïnvloedt. Afhankelijk van welke markten de bedrijven kiezen om te innoveren, vordert de samenleving snel of langzaam.

R

De ontvouwde geheimen van de roofbacterie

Dr. R. van Raaphorst, Rijksuniversiteit Groningen -> België -> de Duve Instituut (UCLouvain) -> 24 maanden

De roofbacterie Bdellovibrio bacteriovorus kan pas groeien als hij zijn prooi binnendringt. Tijdens het jagen zit het DNA van de roofbacterie compact in elkaar gevouwen. De onderzoekers willen uitzoeken of dit te maken heeft met het verschil tussen jacht en groei.

Oorzaken en gevolgen van individuele variatie in trekstrategieën

Dr. S Raj Pant, Rijksuniversiteit Groningen -> Zweden -> Lund University, Depatrment of Biology -> 24 maanden

Veel dieren trekken seizoensgebonden over spectaculaire afstanden. Trekstrategieën verschillen tussen individuen en kunnen veranderen met leeftijd. Verschillende strategieën kunnen de overleving of reproductie verschillend beïnvloeden. Dit project onderzoekt de oorzaken en gevolgen van individuele variatie in trekgedrag in vier vogelsoorten.

S

Picking Up the Pieces

A. Sacco MA, Universiteit Leiden -> Oostenrijk -> Austrian Academy of Sciences - Institute for Oriental and European Archaeology -> 24 maanden

Het reconstrueren van de interacties tussen verschillende regio’s tijdens periodes van politieke onrust is een uitdaging. Door aardewerk te analyseren via een digitale en kwantitatieve methode, wil de onderzoeker de interacties tussen verschillende gebieden in het oude Egypte bestuderen.

Kunstmatige intelligentie voor borstkankerscreening

Dr. R. van der Sluijs, Universiteit Utrecht -> Verenigde Staten -> Stanford University – Radiology -> 18 maanden

Borstkankerscreening is essentieel om borstkanker tijdig op te sporen. Vooral in vrouwen met
    dicht borstklierweefsel worden nog tot een derde van de tumoren gemist. Dit onderzoek
    richt zich op het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie ter verbetering van de
    röntgenologische diagnostiek.

Celstress als veroorzaker van kanker

Dr. A. Steins, Universiteit van Amsterdam -> Australië -> Australian National University, College of Health and Medicine -> 24 maanden

Kankercellen zijn in staat om in leven te blijven ondanks dat het lichaam communiceert dat de kankercel dood moet. De onderzoeker gaat bestuderen hoe celstress bijdraagt aan deze ongewenste overleving van de kankercel en of dit kan worden geremd.

T

Micro-organismen herprogrammeren om betere antibiotica te produceren

Dr. K. H. M. E. Tehrani, Universiteit Leiden -> Duitsland -> Helmholtz Institute for Pharmaceutical Research Saarland (HIPS) -> 24 maanden

Micro-organismen zijn de voornaamste bron van nieuwe antibiotica. Om antimicrobiële resistentie te bestrijden, zal de onderzoeker de antibiotica productielijn van bepaalde bacteriën aanpassen om effectievere antibiotica te produceren.

Bloedplaatjes en het risico op veneuze trombose

Drs. J. Tilburg, Leiden Universiteit Medisch Centrum -> Verenigde Staten -> Boston Children’s Hospital/Harvard Medical School -> 24 maanden

De grootte van en het aantal bloedplaatjes in je bloed kan bijdragen aan het risico op veneuze trombose. De onderzoeker gaat kijken of genetische variaties, welke geassocieerd zijn met veneuze trombose, de aanmaak van bloedplaatjes door megakaryocyten kunnen beïnvloeden.

V

Waarom leren we geschiedenis? Publieksdebatten over geschiedenisonderwijs, 1920 – 2020

Dr. J.C. van der Vlies, Erasmus Universiteit Rotterdam -> Verenigd Koninkrijk -> University of Cambridge -> 24 maanden

Dit project onderzoekt waarom ideeën over doelen van geschiedenisonderwijs in Engelse en Nederlandse massamedia veranderen. De resultaten bieden noodzakelijke achtergrondinformatie voor huidige maatschappelijke debatten over de rol van geschiedenis op school.

W

Symmetrieën in het heelal

Dr. D.-G. Wang, Universiteit Leiden -> Verenigd Koninkrijk -> University of Cambridge -> 24 maanden

Het vroege universum biedt een unieke kans om natuurkunde van de microscopische wereld te toetsen aan waarnemingen op kosmische schaal. In dit natuurlijke laboratorium zal de onderzoeker nieuwe manieren onderzoeken om symmetrieën binnen fundamentele natuurkunde te meten.