Toekenningen Rubicon 2019

Rubicon kent per jaar drie rondes. Hieronder volgt per ronde een alfabetische lijst met de gehonoreerden en een indicatieve titel van het onderzoeksproject. Achter de naam volgt het geslacht. Daarachter de huidige of laatste werkplek en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek zal uitgevoerd worden.
  • Ronde 1

Een onderzoeker gaat naar Canada
    Een onderzoeker gaat naar Frankrijk
    Een onderzoeker gaat naar Denemarken

B

Welke rol speelt de cortex in cognitieve stoornissen bij psychiatrische patiënten?
    Dr. B.M.L. (Bart) Baselmans (m), Vrije Universiteit Amsterdam -> Australië, University of Queensland, Institute for Molecular Bioscience, 18 maanden

Genetische effecten spelen een rol bij zowel schizofrene als bipolaire patiënten, alsmede bij de cognitieve stoornissen die vaak bij deze groep aanwezig zijn. De onderzoeker gaat na of de genetische architectuur van de cortex hier een belangrijke rol in speelt.

D

Supergeleidende juncties zonder raakvlakken
    Dr. M. R. (Maarten) van Delft (m), Radboud Universiteit Nijmegen -> Zwitserland, École Polytechnique Fédérale de Lausanne, Laboratory of Quantum Materials, 24 maanden

Een belangrijke component voor supergeleidende elektronica, is de Josephson-junctie, tegenwoordig gemaakt van verschillende materialen. Omdat het raakvlak tussen die materialen de kwaliteit van de junctie beperkt, zal de onderzoeker een nieuwe manier ontwikkelen om juncties te maken binnen één materiaal.

Zelfversterkende Effecten in de Ontwikkeling van Autisme
    M.K. (Marie) Deserno MSc (v), Universiteit van Amsterdam -> Duitsland, Max Planck Institute of Human Development, 22 maanden

Clinici zien autisme al vaak als een multi-causaal fenomeen in plaats van als één onderliggende afwijking. De onderzoeker zal deze denkwijze vertalen naar formele modellen om nieuw licht te werpen op wanneer iemand het meest gebaat is bij een interventie.

E

Wanneer leidt een moeilijke jeugd tot ziekte?
    Dr. L.K. (Leonie) Elsenburg (v), Rijksuniversiteit Groningen -> Denemarken, University of Copenhagen, Department of Public Health, 18 maanden

Kinderen die opgroeien in moeilijke omstandigheden ontwikkelen als volwassene vaker lichamelijke gezondheidsproblemen. Dit project verschaft inzicht in welke omstandigheden precies een risico vormen, wanneer deze omstandigheden een risico vormen en of dit risico via gezondheidsproblemen in de adolescentie verloopt.

F

Flexibele Mechanische Metamaterialen voor Energiebeheer in Microrobots
    Dr. D. (Davood) Farhadi Machekposhti (m), TU Delft -> VS, Harvard University, John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences, 24 maanden

Batterijen beperken de schaalbaarheid en energie-autonomie van microrobots. Dit onderzoek richt zich op het ontwikkelen van flexibele mechanische metamaterialen voor energiebeheer in robots die schaalbaar, zacht en autonoom zijn, vergelijkbaar met biologische organisme.

G

Het voorkomen van endogene DNA schade
    EM (Ewa) Gogola MSc (v), NKI -> VK, MRC Laboratory of Molecular Biology, 24 maanden

Onze cellen produceren voortdurend giftige stoffen als gevolg van normaal metabolisme. Dit onderzoek heeft als doel te onderzoeken hoe cellen van verschillende weefsels omgaan met de schade veroorzaakt door endogeen formaldehyde, een molecuul dat ons DNA beschadigt.

L

Geheugen van het gestresste brein
    Dr. S.L. (Sylvie) Lesuis (v), Universiteit van Amsterdam -> Canada, Hospital for Sick Children, Josselyn Lab, 24 maanden

Angststoornissen kunnen ontstaan door geheugengeneralisatie, waarbij te veel omgevingssignalen als bedreigend ervaren worden. Blootstelling aan stress versterkt zulke generalisatie, en kan zo bijdragen aan deze stoornissen. In dit onderzoek wordt het mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt onderzocht.

M

Defecten in kristallen manipuleren met licht
    Dr. B. (Berend) van der Meer (m), Universiteit Utrecht -> VK, University of Oxford, Department of Chemistry, 24 maanden

Het (on)bewust inbrengen van roosterdefecten in kristallijne materialen vormt de basis voor veel materiaaleigenschappen. De onderzoekers zullen met behulp van een sterk gefocusseerde laserbundel defecten aanbrengen in een kristal en hun gedrag bestuderen met een microscoop.

Hoe kankercellen botremodellering overnemen
    Dr. J. (Johanna) Melke (v). Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) -> VS, Massachusetts Institute of Technology, Biological Engineering, 24 maanden

Bij borstkanker komen vaak uitzaaiingen in de botten voor, waar de kanker ervoor zorgt dat de botcellen tumorgroei stimuleren en het bot afbreken. De onderzoeker gaat geavanceerde weefselmodellen van botmetastasen ontwikkelen, om zo te kunnen onderzoeken hoe botcellen en kankercellen interactie hebben die ervoor zorgt dat er geen botvernietiging plaatsvindt.

P

Slimmer voorraadbeheer met Big Data
    Dr. D.R.J. (Dennis) Prak (m), Rijksuniversiteit Groningen -> Duitsland, TU München, Operations & Supply Chain Management, 24 maanden

Klassieke voorraadmodellen splitsen de leverketen op in onafhankelijke blokjes die stabiel en geïsoleerd bestuurd worden, terwijl de hedendaagse bedrijfsvoering juist dynamisch en geïntegreerd is. Dit onderzoek geeft slimmere bestelregels die alle beschikbare data optimaal gebruiken en bovendien snel kunnen “bijleren”.

T

De griep, een moeilijk vaccin doelwit
    Dr. A. (Alba) Torrents de la Peña (v), UMC locatie AMC -> Verenigde Staten, Scripps Research, Department of Integrative Structural and Computational Biology, 24 maanden

Vaccins kunnen levenslange bescherming bieden bij vaccinatie in vroege levensfases. Wat is zo bijzonder aan de griep? De onderzoeker zal krachtige microscopen gebruiken om de evolutie van het virus en het immuunsysteem van patiënten voor en na vaccinatie te bestuderen.

V

Vluchtelingen als arbeidsmigranten
    Dr. Z.D. (Zvezda) Vankova (v), Universiteit Maastricht -> Zweden, Lund University, Faculty of Law, 24 maanden

De Verenigde Naties hebben voorgesteld dat vluchtelingen ondersteund moeten worden om als arbeidsmigrant toegelaten te worden tot een land. De onderzoeker zal nagaan in hoeverre dit idee haalbaar is in de Europese context.

Een modern geloof: gelijkheid
    Dr. D. (Devin) Vartija (m), Universiteit Utrecht -> Frankrijk, École des hautes études en sciences sociales, Centre de recherches historiques, 24 maanden

Stijgende sociale en economische ongelijkheid zorgen voor een wereldwijde ‘crisis van gelijkheid’. Hierdoor wordt de stabiliteit van democratieën bedreigd. Dit project onderzoekt hoe het geloof in gelijkheid ontstond in de intellectuele beweging die onze moderne democratie mogelijk maakte: de Verlichting.

Het optimistische brein
    Dr. J.P.H. (Jeroen) Verharen (m), UMC Utrecht -> VS, University of California Berkeley, Helen Wills Neuroscience Institute, 24 maanden

Gezonde mensen vertonen een zogenaamde ‘optimisme bias’, het verschijnsel dat we de kans op een positieve gebeurtenis overschatten. Ik ga uitzoeken hoe de signaalstof dopamine betrokken is bij optimistisch gedrag, en waarom optimisme verminderd is bij psychiatrische aandoeningen zoals depressie.

Nieuwe blik op doofheid
    Dr. R.E. (Ruben) Verwaal (m), Rijkuniversiteit Groningen/Erasmus MC -> Verenigd Koninkrijk, Durham University, Institute for Medical Humanities, 24 maanden

Doven en slechthorenden voelen zich vaak buitengesloten. Dat maakt inclusie een uitdaging. Dit onderzoek gaat na hoe mensen in de achttiende eeuw met succes doofheid en gehoorverschil aanpakten vanuit een geïntegreerde sociale en medische benadering.

W

Nucleair terrorisme voorkomen en kanker opsporen
    W. W. Wolszczak MSc (v), TU Delft -> Verenigde Staten, Wake Forest Universiteit, 24 maanden

Radioactieve straling maakt deel uit van ons dagelijks leven en wordt gebruikt voor diverse toepassingen zoals de diagnose van kanker of om nucleaire aanvallen door terroristen te voorkomen. Het vermogen van bestaande detectoren om verschillende stralingsenergieën te onderscheiden is echter beperkt. De onderzoeker zal een nieuwe manier van stralingsdetectie middels pulsvormanalyse bestuderen. Dit zal de ontwikkeling van goedkope en hoge resolutie detectoren mogelijk maken en zodoende bijdragen aan een wereld die gezonder en veiliger is.

• Ronde 2

Aantal (ontvankelijke) aanvragen: 59
    Verdeling man/vrouw bij aanvragen: 23 vrouw / 36 man
    Honoreringspercentage: 27,1%
    Honoreringspercentage vrouwen: 34,8%
    Honoreringspercentage mannen: 22,2%

Negen onderzoekers gaan naar de Verenigde Staten
    Twee onderzoekers gaan naar het Verenigd Koninkrijk
    Een onderzoeker gaat naar Duitsland
    Een onderzoeker gaat naar Frankrijk
    Een onderzoeker gaat naar Denemarken

(Alfabetisch op naam laureaat)

De stem van levende materie
    Dr. B. (Beatrice) Adelizzi (v), Technische Universiteit Eindhoven -> Frankrijk, École Normale Supérieure, Scheikundeafdeling, 24 maanden

Fotoakoustische beeldvorming onderzoekt levende systemen door naar hun geluid te luisteren. Dit onderzoek stelt een nieuwe technologie voor die gebaseerd is op eiwitlabels die voor een wisselwerking zorgen met responsieve moleculen, waardoor we de verschillende onderdelen tegelijkertijd kunnen beluisteren en onderscheiden.

Het subject in de Amazone. Grammaticale relaties in inheemse Amazone talen
    Dr. B. (Bernat) Bardagil(m), Rijksuniversiteit Groningen -> België, Universiteit Gent, Algemene Taalwetenschap - 24 maanden

Traditionele opvattingen over het subject staan centraal bij alle talenstudies. De inheemse talen die in de Amazone worden gesproken stellen deze opvattingen op de proef. De linguïst zal diverse benaderingen van het begrip ‘subject’ onderzoeken aan de hand van voorbeelden van Amazone talen. Linguïstisch veldwerk in de Amazone zal onderdeel uitmaken van dit onderzoek.

Delta’s als indicatoren voor water en leven op Mars
    Dr. L. (Lisanne) Braat (v), Universiteit Utrecht -> VS, California Institute for Technology (Caltech), 24 maanden

In de zoektocht naar leven op Mars zijn kleiafzettingen door water van groot belang. Kleiafzettingen kunnen biosignaturen goed bewaren. Door delta’s te reconstrueren kunnen we bepalen waar kleiafzettingen voorkomen en hoe water in het verleden over de planeet heeft gestroomd.

Bacteriën voor een gezonde plant
    Dr. M. (Marjolein) Bruijning (v), Radboud Universiteit -> VS, Princeton University, Department of Ecology and Evolutionary Biology, 24 maanden

Bacteriën kunnen gewassen beschermen tegen pathogenen, als alternatief voor pesticiden. De onderzoeker ontwikkelt theoretische modellen om te voorspellen wat voor bacteriën bescherming geven en wanneer planten deze bacteriën doorgeven aan hun nageslacht. Ze valideert modellen met experimenten aan tomatenplanten.

Het donkere universum onderzoeken met gravitatiegolven
    H.S. (Horng Sheng) Chia MSc (m), Universiteit van Amsterdam -> VS, Stanford University, Stanford Institute for Theoretical Physics, 24 maanden

Gravitatiegolven bieden nieuwe mogelijkheden om de donkere kant van ons universum te observeren. In mijn onderzoek zal ik nieuwe manieren verkennen om donkere materie te bestuderen met door binaire zwarte gaten uitgezonden gravitatiegolven.

Oorzaken van verminderde vruchtbaarheid bij ouder worden
    N.G.J. (Natasja) Costermans MSc (f), Wageningen University & Research -> VS, UCSF, Center for Reproductive Sciences, 12 maanden

Vrouwen willen op steeds latere leeftijd kinderen, terwijl vruchtbaarheid afneemt bij toenemende leeftijd. In dit project worden mogelijke oorzaken van verminderde eicelkwaliteit door ouder worden onderzocht. Nieuwe inzichten door dit onderzoek kunnen uiteindelijk de kans op een succesvolle zwangerschap vergroten.

De netwerk structuur van resistente overtuigingen
    J. (Jonas) Dalege MSc (m), Universiteit van Amsterdam -> VS, Santa Fe Institute, 24 maanden

Resistente overtuigingen kunnen schadelijk voor de maatschappij zijn. Mensen laten zich bijvoorbeeld niet vaccineren omdat ze de risico’s van vaccinaties overschatten. Ik onderzoek hoe zulke overtuigingen een netwerk vormen. Hierop baserend ontwikkel ik interventies om overtuigingen minder resistent te maken.

Goede bacteriën in gezonde neuzen
    Dr. R (Rob) van Dalen (m), Universiteit Utrecht ‐> Duitsland, Eberhard‐Karls‐Universität Tübingen, Abteilung Infektionsbiologie, 24 maanden

Wanneer de verkeerde bacteriën in onze neus leven kunnen we last krijgen van luchtwegontstekingen en allergieën. Dit project onderzoekt hoe ons immuunsysteem de bacteriën in onze neus herkent en daarmee de slechte bacteriën aanpakt, maar de goede juist ondersteunt.

Hoe onderscheiden we de werkelijkheid van onze fantasie?
    N. (Nadine) Dijkstra MSc (f), Radboud Universiteit -> VK, University College London, Wellcome Trust Centre for Neuroimaging, 24 maanden

Als we ons iets inbeelden worden voor een groot deel dezelfde gebieden van de hersenen actief als wanneer we datzelfde echt zien. Dit kan zorgen voor verwarring tussen inbeelding en werkelijkheid zoals hallucinaties. Dit project onderzoekt hoe de hersenen onderscheiden wat echt is en wat inbeelding.

De grenzen van de volgende generatie zonnecellen opzoeken
    M.H. (Moritz) Futscher MSc (m), AMOLF (Amsterdam) -> VK, University of Oxford, Institute of Physics, 24 maanden

Na slechts enkele jaren onderzoek blijken de nieuwe perovskiet zonnecellen net zo efficiënt als commercieel verkrijgbare zonnecellen. Dankzij een beter begrip van de elektronische defecttoestanden, zal dit onderzoek ervoor zorgen dat hun ontwikkeling de efficiëntielimiet van de zonnecellen kan benaderen.

Puzzelen voor gevorderden: de genetische complexiteit van psychiatrische aandoeningen
    Dr. M. (Marieke) Klein (v), Donders Institute en Radboudumc, Radboud Universiteit -> VS, University of California San Diego, Department of Psychiatry, 24 maanden

DNA-mutaties hebben vaak ernstige gevolgen en toch vinden er miljoenen veranderingen plaats zonder ogenschijnlijke consequenties. Gecombineerd vormen ze een sleutel voor de ontwikkeling van psychiatrische aandoeningen. De onderzoeker ontwikkelt nieuwe analysemethoden om het samenspel van deze genetische varianten te onderzoeken.

Reizigersgeoriënteerde verkeersleiding van het openbaar vervoer
    Dr. X. (Xiaojie) Luan (f), TU Delft -> Zwitserland, ETH Zürich, Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme (IVT), 24 maanden

Vertragingen en uitval zijn de grootste ergernissen van reizigers en kunnen enorme maatschappelijke kosten met zich meebrengen. De focus van dit project ligt op reizigersgeoriënteerde optimalisatie van de verkeersleiding en gebruikt gegevens over passagiers en hun keuzes om het openbaar vervoer op een reizigersvriendelijke manier in banen te leiden.

Beta-pods voor de behandeling van type 1 diabetes
    Dr. S.G. (Sami) Mohammed (m), Universiteit Maastricht -> VS, Joslin Diabetes Center, Islet Cell and Regenerative Biology section, 18 maanden

Beta-pods zijn implantaten speciaal gemaakt om insuline producerende bètacellen te transplanteren voor type 1 diabetes. Het doel van dit project is om de effectiviteit van de beta-pod te onderzoeken op het in evenwicht houden van bloedsuikerwaardes in een preklinische studie.

Alle remmen los tegen kanker
    Dr. J.G.C. (Janneke) Peeters (v), UMC Utrecht -> VS, University of California, Berkeley, Molecular and Cellular Biology Department, 24 maanden

Neuroblastoom is een zeer dodelijke vorm van kinderkanker omdat ons afweersysteem de tumor niet kan aanvallen. De onderzoeker gaat bestuderen hoe cellen die het afweersysteem remmen, bijdragen aan neuroblastoom en probeert mechanismen te vinden om deze cellen uit te schakelen.

Het aanpassen van bacteriën om hormonen en medicijnen uit afvalwater te verwijderen
    Dr. ir. MD (Maarten) Verhoeven (m), Technische Universiteit Delft -> Denemarken, Universiteit Aalborg, Department of Chemistry and Bioscience, 24 maanden.

Conventionele waterzuiveringstechnieken zijn niet in staat om microverontreinigingen als hormonen en medicijnen uit afvalwater te halen. De onderzoeker gaat op zoek naar micro-organismen die genetisch aan te passen zijn om deze microverontreinigingen op te kunnen ruimen.

Acute leukemie behandeling: tweesnijdend zwaard

Dr. J. (Jurjen) Versluis (m), Erasmus Medical Center Cancer Institute -> VS, Harvard Medical School – Dana-Farber Cancer Institute, Department of Hemato-Oncology, 12 maanden

Een toegespitste benadering voor de behandeling van de individuele oudere patiënt met acute myeloïde leukemie is dringend nodig. De onderzoeker gaat een innovatief complex risico model ontwikkelen om artsen en patiënten beter te informeren over behandelingskeuzes.

• Ronde 3

Een onderzoeker gaat naar Canada
    Een onderzoeker gaat naar België

A

Turbulente weg naar fusiekracht

Dr. I. (Ivana) Abramovic (v), Technische Universiteit Eindhoven -> Verenigde Staten, Massachusetts Institute of Technology, Plasma Science and Fusion Center, 24 maanden

Om fusie als energie bron te gebruiken heeft MIT een nieuw reactor concept ontworpen gebaseerd op revolutionaire supergeleidende magneten op hoge temperatuur. Dit onderzoek richt zich op het effect van brandstof turbulentie in deze reactor

B

Sensing for justice

Dr. A. (Anna) Berti Suman (v), The Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT), Tilburg University -> Italië, The European Commission Joint Research Center (JRC), 24 maanden

Het project ‘Sensing for justice’ onderzoekt het potentieel van grassroots-driven milieumonitoring, d.w.z. citizen sensing, als een bron van bewijs in milieurechtelijke procedures en als een instrument voor milieumediation. Het doel is om de nieuwe mogelijkheden van grassroots-driven milieumonitoring te begrijpen.

D

De muziek van microgolven

Dr. H.M. (Hugo) Doeleman (m), AMOLF -> Zwitserland, ETH Zurich, 24 maanden

Kwantumcomputers kunnen nieuwe medicijnen ontdekken en de moeilijkste codes breken. De onderzoeker gaat een apparaat maken dat microgolven in trillingen of licht verandert. Daarmee kunnen losstaande kwantumcomputers, diep verborgen in een ijskast, met elkaar worden verbonden tot een soort ‘super-kwantumcomputer’.

E

Sneller en efficiënter medicijnonderzoek

Dr. R.P.A. (Ruben) van Eijk (m), Universitair Medisch Centrum Utrecht -> Verenigde Staten, Stanford University, Center for Innovative Study Design, 12 maanden

Het ontwikkelen van medicijnen kost veel tijd en geld. De onderzoeker innoveert wiskundige modellen om sneller te bepalen of een experimenteel middel werkt én veilig is. Hierdoor kunnen onderzoekers in de toekomst hun beschikbare middelen efficiënter besteden.

J

Eerste tekenen van Alzheimer opsporen met digitale, hoogfrequente metingen

Dr. R. J. (Roos) Jutten (v), Amsterdam UMC -> Verenigde Staten, Harvard University, Massachusetts General Hospital, Department of Neurology, 24 maanden

Inzicht in vroege afwijkingen door Alzheimer is essentieel voor onderzoek naar preventieve behandelingen. Het doel van mijn onderzoek is om de allereerste geheugenproblemen die ontstaan door Alzheimer beter te detecteren met nieuwe computertests die hoogfrequent bij mensen thuis worden afgenomen.

K

Klokje rond eten?

Dr. I.W.K. (Imre) Kouw (v), Universiteit Maastricht -> Australië, Royal Adelaide Hospital, ICU Research, 24 maanden

Intensive care patiënten worden meestal continu gevoed en gaan sterk achteruit tijdens opname. Eten gedurende 24 uur heeft negatieve effecten bij gezonde mensen. De onderzoeker bekijkt hoe sondevoeding op gezette tijden de bloedsuikerspiegels en maag-darmfunctie beïnvloedt bij intensive care patiënten.

L

Kunstmatige morfogenese van zachte materialen

Dr. F. (Federico) Lancia (m), Universiteit van Twente ->Verenigde Staten, Northwestern University, Simpson Querrey Institute, 24 maanden

Levende weefsels groeien en veranderen constant en worden voortdurend gevormd door differentiatie, totdat ze hun uiteindelijke vorm en functie hebben bereikt. Het doel van dit project is om dezelfde adaptieve eigenschappen te coderen in kunstmatige autonome materialen die zich ontwikkelen en aanpassen aan hun omgeving of de taken die zij moeten uitvoeren. Dit zal de weg vrijmaken voor autonome zachte microrobots.

M

Zinken of floreren?

Dr. P.S.J. (Philip) Minderhoud (m), Universiteit Utrecht -> Italië, Padua University, Department of Civil, Environmental and Architectural Engineering, 18 maanden

Wereldwijd wonen er 500 miljoen mensen in rivierdelta’s. Veel delta’s zinken sneller dan de zeespiegel stijgt. De onderzoeker gaat de processen van zinkende delta’s bestuderen, nauwkeurige toekomstvoorspellingen creëren en effectieve mitigatie en adaptatie strategieën ontwikkelen voor duurzaam deltamanagement.

Van DNA-parasieten naar krachtige DNA-editors

Dr. I. (Ioannis) Mougiakos (m), Wageningen University & Research -> Duitsland, Helmholtz Instituut voor RNA-gebaseerd Infectieonderzoek, Würzburg, 24 maanden

Transposons zijn DNA-parasieten die “springen” van de ene naar de andere plek in een genoom. De onderzoeker zal een recent ontdekte transposonvariant omwerken tot revolutionair DNA-aanpassingsgereedschap, en dit gebruiken om bacteriën om te bouwen tot duurzame chemicaliënfabrieken.

S

Het beroepsprofiel van de eosinofiel

Dr. S.T.T. (Sjoerd) Schetters (m), Amsterdam UMC -> BelgiëVlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), Inflammation Research Center, Gent, 24 maanden

Astma wordt vaak veroorzaakt door eosinofielen, afweercellen die schade veroorzaken aan de long. Nieuwe

medicijnen treffen deze cellen, maar het is duidelijk dat sommige eosinofielen ook een weldoende rol kunnen spelen in ons lichaam. De onderzoeker gaat uitzoeken of verschillende soorten eosinofielen aanwezig zijn bij ziekten zoals astma en of het wel veilig is deze allemaal uit te schakelen.

Pijn & Stress: Van het verleden naar het heden

Dr. A. (Aleksandrina) Skvortsova (v), Universiteit Leiden -> Canada, McGill University, Pain Genetics Lab, 24 maanden Onze pijngevoeligheid wordt door eerdere ervaringen beïnvloed. Dit project onderzoekt wat de rol van stress is in het verband tussen pijn in het verleden en het heden en of de pijnervaring kan worden verminderd door stress te verminderen.

Kwantumeigenschappen op aanvraag

Dr. M.R. (Marlou) Slot (v), Universiteit Utrecht -> Verenigde Staten, National Institute of Standards and Technology, Physical Measurement Laboratory, 24 maanden

Sterke interacties tussen elektronen in kwantummaterialen leiden tot bijzondere eigenschappen. In dit onderzoeksproject wordt met atomaire precisie een experimenteel platform bewerkstelligd waarmee deze eigenschappen op gecontroleerde wijze gecreëerd en beïnvloed worden. Hiermee kunnen de achterliggende mechanismen doelgericht worden ontrafeld.

Sprakeloos: hoe planten huidmondjes maken

Dr. M.E. (Margot) Smit (v), Wageningen University & Research -> Verenigde Staten, Stanford University, Department of Biology, 24 maanden

Planten maken huidmondjes om adem te halen. Het maken van huidmondjes is een ingewikkeld proces waarbij een groot genetisch netwerk betrokken is. De onderzoeker gaat kijken hoe één eiwit in dat netwerk nodig is voor meerdere stappen in de ontwikkeling.

Schildklierhormoon en suikerstofwisseling in de lever

Dr. A.H. (Anne) van der Spek (v), Amsterdam UMC, Locatie AMC -> Verenigde Staten, Cornell University, Weill Cornell Medicine, 15 maanden

Schildklierpatiënten hebben een grotere kans op suikerziekte. De relatie tussen schildklierhormoon en suikerstofwisseling in mensen is nog niet duidelijk. De onderzoeker gaat in menselijke levercellen het effect van veranderingen in het schildklierhormoon op de verwerking van suiker bestuderen.

T

Bescherming tegen plotse hartdood voor wie het echt nodig heeft

Dr. F.V.Y. (Fleur) Tjong (v), Universiteit van Amsterdam -> Verenigde Staten, Stanford University, Stanford Medical School Cardiovascular Medicine, 12 maanden

Een ICD wordt geïmplanteerd om het hart te ‘resetten’ als het zodanig op hol slaat dat een patiënt anders overlijdt. Niet altijd is duidelijk wie écht risico loopt. Artificial-Intelligence kan helpen dit te bepalen, en een leidraad vormen voor behandeling.

V

Een prothese met gevoel, hoe voelt dat?

C.S. (Ceci) Verbaarschot, MSc (v), Radboud Universiteit -> Verenigde Staten, University of Pittsburgh, Rehab Neural Engineering Labs, 24 maanden

Tegenwoordig zijn er prothesen waarmee men kan bewegen en voelen. Deze kunstmatige tastzin wordt bereikt via elektrische stimulatie van de hersenen. Hoe dit voelt en welke eigenschappen van gevoel kunnen worden bereikt via hersenstimulatie, zal in dit project worden onderzocht.

Hoe beïnvloeden darmbacteriën onze reactie op medicatie?

Dr. C.G.P. (Carlos) Voogdt (m), Universiteit Utrecht -> Duitsland, EMBL, Heidelberg, 24 maanden

Darmbacteriën kunnen ingenomen medicijnen veranderen voordat deze hun doel bereiken. De onderzoeker gaat achterhalen welke bacteriën hiervoor verantwoordelijk zijn, hoe zij dit precies doen en wat het gevolg is van deze bacteriële activiteit voor onze darmcellen.

W

Towards precision psychiatry

Dr. T. (Thomas) Wolfers (m), Radboud Universiteit -> Verenigde Staten, Harvard University Medical School & Boston Children’s Hospital, Boston, 24 maanden

Het begrijpen van mechanismes die ten grondslag liggen aan een psychisch probleem is een vereiste om behandelingen te verbeteren. Door mijn nieuwe methode zullen wij in staat zijn om mechanismes voor iedere afzonderlijke patiënt in kaart te brengen.