Urbiquay

Urban Bridge and Quay Wall Innovations

Deze call for proposals roept kennisinstellingen en andere geïnteresseerde partijen op tot het ontwikkelen van onderzoeksprojecten gericht op kennisleemtes met betrekking tot de ontwikkeling van duurzame oplossingen voor technische en procesuitdagingen rond herstel, vernieuwing en beheer van bruggen en kademuren in een complexe stedelijke context.

  • Doel en doelstellingen

    In dit programma wordt kennis over methoden, processen en technieken ontwikkeld die generiek te maken is en daarom ook in andere contexten toepasbaar (andere locaties, omstandigheden, problematiek, andere gemeentes). Allereerst voor de korte(re) termijnopgaven rond het veiligstellen, herstel en vernieuwing van bruggen en kademuren, maar verbonden met de ambitie om tot duurzame toekomstbestendige oplossingen en een gedeelde publiek-private verantwoordelijkheid te komen, tegen de achtergrond van stedelijke leefbaarheid. 

    Het programma Urbiquay wil bijdragen aan en concrete kennis opleveren voor het bestaande programma Bruggen en Kademuren van de Gemeente Amsterdam, en tegelijkertijd bijdragen aan de overdraagbaarheid van die kennis naar andere steden of toepassingsgebieden. In dit onderzoeksprogramma worden de doelstellingen rond de thema’s vernieuwing, levensduurverlenging, monitoring en sensoring, toetsing van bruggen en kademuren en daaraan gerelateerde stedelijke logistiek samen gebracht.

  • Budget en doorlooptijd

    Het budget voor deze call is bijna vier miljoen euro. De call ging open in juli 2021. In mei 2022 zijn drie projecten toegewezen. Een vierde toekenning van een overkoepelend project vindt naar verwachting in het derde kwartaal van 2023 plaats.

  • Partners

    Gemeente Amsterdam, Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, AMS Institute

  • Commissies

    NWA-thematische programma's hebben twee commissies: een begeleidingscommissie en een beoordelingscommissie.

    Begeleidingscommissie

    Voor elk NWA thematisch programma wordt een adviserende begeleidingscommissie ingesteld. Deze commissie draagt zorg voor de inhoudelijke begeleiding van het programma en de projecten. Zij monitort de verbinding tussen de verschillende projecten, hun voortgang en de behaalde resultaten met het oog op kennisbenutting. De begeleidingscommissie kan ook een rol spelen in het stimuleren van productieve interacties tussen consortia en de beleidspraktijk.

    In de begeleidingscommissie zijn de betrokken overheden vertegenwoordigd, naast een afvaardiging uit het onderzoeks- en het maatschappelijke veld. Belangrijke stakeholders kunnen ook in de begeleidingscommissie deelnemen, bijvoorbeeld omdat zij het brede veld vertegenwoordigen en voor kennisuitwisseling- en deling met de praktijk kunnen zorgen.

    Beoordelingscommissie

    Een onafhankelijke commissie beoordeelt de vooraanmeldingen en de voorstellen. De beoordelingscommissie wordt, volgens de NWA-aanpak, breed samengesteld. Dit betekent dat niet alleen wetenschappers maar ook vertegenwoordigers uit de hele kennisketen en maatschappelijke stakeholders in de beoordelingscommissie kunnen zitten. De betrokken overheden zijn geen lid van de beoordelingscommissie maar kunnen wel als waarnemer aan de vergaderingen deelnemen.

  • Toegewezen projecten

    LiveQuay; live insights for Bridges and Quay walls NWA.1431.20.002 
    Dr. Ir. M. Korff (TU Delft)

    Steden en beheerders hebben moeite om bruggen en kademuren, vaak voorbij hun (technische) levensduur, te beoordelen en onderbouwd in stand te houden of maatregelen te treffen. Er is dringend behoefte aan betrouwbare en transparante kennis en aan beslissingsondersteunende tools voor prioritering van onderhoud en levensduurverlenging. LiveQuay biedt een geïntegreerde beoordeling van de veiligheid en staat van bruggen en kademuren in een interactief beslissingsondersteunend platform gebaseerd op waarden van alle belanghebbenden. Ons steeds verbeterende, probabilistische model gebaseerd op een combinatie van monitoringsdata en fysische modellen zal nauwkeuriger en sneller dan nu aangeven of maatregelen aan de infrastructuur nodig zijn.

    Consortium

    Kennisinstellingen:
    Deltares, Hogeschool Rotterdam, TU Delft, Universiteit Twente.

    Consortiumpartners:
    Arcadis, Althen, Centre for Global Heritage Development (Universiteit Leiden), CROW, Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Eloque, Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Geodelta, IV Infra, Port of Rotterdam, SkyGeo, Vereniging Vrienden Amsterdamse Binnenstad (VVAB), Watergilde Citizen initiative, Witteveen + Bos, WK Consultants GMBH


    Sustainable Circular Life Extension Strategies for Inner-City Bridges and Quay Walls STABILITY (NWA.1431.20.004)
    Dr. ir. A. Hartmann (Universiteit Twente)

    Binnenstedelijke kademuren en bruggen raken in verval. Herstel is noodzakelijk, maar tegelijkertijd moet hun cultuur-historische waarde worden behouden en moeten ze toekomstbestendig gemaakt worden. Dit vraagt voor een aanpak die technische, economische, culturele en milieu-aspecten bij elkaar brengt. STABILITY ontwikkelt deze aanpak en de daarvoor benodigde methoden. Ze helpen gemeentes om hun kademuren en bruggen te herstellen en gelijktijdig bouwafval en emissies te verminderen, het culturele erfgoed van steden te bewaren, en steden toegankelijk, aantrekkelijk, en leefbaar te blijven houden.

    Consortium

    Kennisinstellingen:
    Saxion Hogeschool, Technische Universiteit Delft, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente.

    Consortiumpartners:
    Boskalis, CROW, de Beaufort Bouwadvies bv (BBA), Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Gemeente Zwolle, H.D.Sneep Holding bv (SNH), TAUW, Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB)


    Logiquay: Adaptive Multi-Actor Multi-Modal Closed-Loop Planning and Logistics for Renewal and Renovation of Urban Bridges and Quay Walls (NWA.1431.20.005)
    Dr. ir. R. Vrijhoef (TU Delft)

    Veel bruggen en kademuren in historische stadscentra, zoals in Amsterdam, vertonen tekenen van achterstallig onderhoud en zijn aan het einde van hun technische of functionele levensduur. Renovatie of vernieuwing is dringend nodig. Dit is een grote en complexe opgave, niet alleen vanwege de omvang, maar ook vanwege de impact op milieu en stad.
    Het voorstel van Loqiquay is gericht op de ontwikkeling van closed-loop logistieke methoden en multi-project management oplossingen om de uitvoering te versnellen, de logistieke controle te vergroten en de duurzaamheid en circulariteit te verbeteren, inclusief hergebruik van secundaire materialen en vermindering van transportbewegingen en emissies.

    Consortium

    Kennisinstellingen:
    Hogeschool van Amsterdam, Technische Universiteit Delft, TNO, Universiteit Twente

    Consortiumpartners:
    Aannemingsmaatschappij Van Gelder BV, Beens Groep incl. Count&Cooper, City Barging, Gemeente Amsterdam, H. van Steenwijk BV, Nebest BV, Rutte Wegenbouw, Urban Mine