Rubicon Toekenningen 2018-3

Lijst met de gehonoreerde onderzoekers, een indicatieve titel en een korte samenvatting van het onderzoeksproject, de huidige of laatste werkplek, en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek uitgevoerd zal worden.

Feiten en cijfers

Een onderzoeker gaat naar Oostenrijk
Een onderzoeker gaat naar Denemarken
Een onderzoeker gaat naar Israël

Publieke samenvattingen toegekende onderzoeken

(Alfabetisch op naam laureaat)

B

(On)gelijkheid in het jeugdstrafrecht
Dr. Y.N. (Yannick) van den Brink (m), Universiteit Leiden, Afdeling Jeugdrecht -> Verenigd Koninkrijk, University of Cambridge, Institute of Criminology, 18 maanden

Jeugdigen uit minderheidsgroepen zijn sterk oververtegenwoordigd in Nederlandse jeugdgevangenissen. Dit project onderzoekt de betekenis van het gelijkheidsbeginsel in het jeugdstrafrecht en verkent in hoeverre Britse en Amerikaanse strategieën om
ongelijkheden terug te dringen, toepasbaar zijn in het Nederlandse jeugdstrafrecht.

Fytoplankton in het smeltende Noordpoolgebied
Dr. A. (Amanda) Burson (v), Universiteit van Amsterdam -> Verenigd Koninkrijk, University of Nottingham, School of Geography, 18 maanden

Door klimaatverandering neemt de snelheid waarmee landijs in Groenland smelt toe. Het smeltwater stroomt de fjorden in, waardoor de leefomgeving van het aanwezige fytoplankton verandert. Het doel van dit onderzoek is het bestuderen van de impact van het toegenomen smeltwater op de samenstelling van het fytoplankton, dat aan de basis van de voedselketen staat.

C

Kunnen ijsberen de opwarming van de aarde overleven?
Dr. A.A. (Andrea) Cabrera Arreola (v), Rijksuniversiteit Groningen -> Denemarken, University of Copenhagen, Natural History Museum of Denmark, 24 maanden

De opwarming van de aarde beïnvloedt wereldwijd diersoorten en ecosystemen. We zullen onderzoeken wat de impact is geweest van klimaatveranderingen in het verleden op de meest iconische en kwetsbare Arctische diersoort, de ijsbeer, en wat dat betekent voor de toekomst.

D

Een gezonde zwangerschap voor een gezond kinderhart
Dr. A.W. (Arend) van Deutekom (m), VU Amsterdam -> Verenigd Koninkrijk, University of Oxford, Department of Cardiovascular Clinical Research, 12 maanden

Factoren rondom de geboorte beïnvloeden de aanleg voor latere hart- en vaatziekten. Met nieuwe beeldvormende technieken onderzoeken we hoe deze factoren de ontwikkeling van het kinderhart beïnvloeden, en of een gezondere zwangerschap leidt tot een gezonder hart voor het nageslacht.

H

De spierfunctie bij ALS in beeld
L. (Linda) Heskamp MSc (v) Radboudumc -> Verenigd Koninkrijk, University of Newcastle, Campus for Ageing and Vitality, Newcastle Magnetic Resonance Centre, 24 maanden

Bij ALS-patiënten zijn sommige spieren vaak aangedaan en andere spieren zelden. De onderzoeker wil dit begrijpen door met een nieuwe beeldvormingstechniek de spiersamenstelling en spierfunctie van meerderen spieren in ALS-patiënten te onderzoeken om kennis te vergaren voor therapieontwikkeling.

Wanneer het brein geen risico neemt.
Dr. G. (Gilles) de Hollander (m), Universiteit van Amsterdam -> Zwitserland, University of Zurich, Social and Neural Systems Research Lab, 24 maanden

Dit onderzoek heeft als doel beter te begrijpen waarom mensen niet goed zijn in het inschatten van risico’s. Er zal een bestaand computermodel van hoe mensen risico’s representeren getoetst worden aan functionele MRI data. Dat zal het wellicht mogelijk
maken individuele verschillen in risico-gedrag terug te zien in het brein.

Klimaatscenario’s en de ethiek van known unknowns
Drs. J.K.G. (Jeroen) Hopster (m), Universiteit Utrecht -> Oostenrijk, University of Graz, Institute for Philosophy, 14 maanden

Wetenschappers en beleidsmakers presenteren toekomstscenario’s over klimaatverandering vaak als reële mogelijkheden, ook al is hun waarschijnlijkheid moeilijk vast te stellen. Dit onderzoek verheldert de notie van ‘reële mogelijkheden’ in de context
van klimaatonzekerheid, en analyseert haar implicaties voor het voorzorgsbeginsel.

K

Levend weefsel printen door beschermende cel coating
Dr.ir. T. (Tom) Kamperman (m), Universiteit van Twente -> Verenigde Staten, Harvard Medical School, Brigham and Women’s Hospital, Department of Medicine, Division of Engineering in Medicine, Shin Laboratory, 12 maanden

Het 3D-printen van organen biedt nieuwe oplossing voor het behandelen van ziekten. Helaas gaan veel cellen dood tijdens het 3D-printproces. In dit project ontwikkel ik een beschermende cel coating, waardoor celdood tijdens het printen wordt voorkomen.

Luisteren naar Einstein’s onzichtbare golven uit de Melkweg; De Melkweg en de Lokale Groep ontdekken in zwaartekrachtsgolven
V. (Valeriya) Korol MSc (v), Universiteit Leiden -> Verenigd Koninkrijk, University of Cambridge, Institute of Astronomy, 24 maanden

Ver weg gelegen dubbelstersystemen, die niet waarneembaar zijn met zichtbaar licht, kunnen binnenkort wel met zwaartekrachtsgolven waargenomen worden. De onderzoeker zal aan de hand van numerieke simulaties uitleggen hoe dit gebruikt kan worden om de Melkweg en haar omgeving te bestuderen.

L

Veranderingen in de koolstofcyclus in het Arctische gebied
J. (Julie) Lattaud Msc (v), NIOZ en Universiteit Utrecht -> Zwitserland - ETH Zurich, Department of Earth Sciences, 24 maanden

In het Arctische gebied is de sterkste opwarming voorspeld in 2100. De onderzoeker zal de ouderdom van specifieke lipiden meten om mobilisatie van oude koolstof te detecteren en te begrijpen hoe opwarming het aquatische ecosysteem beïnvloedt.

M

Elektrische stroom is het nieuwe materiaal
Dr. G. (Giordano) Mattoni (m), TU Delft -> Japan, Kyoto University, Department of Physics, 24 maanden

Elektrische stromen vormen de basis voor conventionele elektronische apparaten. Maar wat gebeurt er als stroom door onconventionele kwantummaterialen vloeit? De onderzoeker zal aantonen dat dit nieuwe magnetische en supergeleidende materialen kan creëren.

R

De vorming van nieuwe bloedvaten begrijpen
Dr. T. (Tommaso) Ristori (m), TU/e -> Verenigde Staten, Boston University, Biomedical Engineering, 24 maanden

Door geavanceerde computermodellen en experimenten te combineren, zal ik de interactie tussen verschillende cellulaire signalen, die de gezonde en pathologische vorming van bloedvaten sturen, ontrafelen. Dit onderzoek draagt bij aan de ontwikkeling van behandelmethoden voor ziekten zoals kanker en ischemie.

S

Gestrest? Vergeet het maar!
Dr. K. (Kevin) van Schie (m), Universiteit Utrecht -> Verenigd Koninkrijk, University of Cambridge, MRC Cognition and Brain Sciences Unit, 24 maanden

Ongewenste herinneringen en gedachten kunnen worden vergeten door doelbewuste gedachtenonderdrukking. Het is waarschijnlijk dat individuen dit specifiek willen bereiken na het meemaken van stressvolle situaties. De onderzoeker zal daarom onderzoeken hoe het ervaren van stress het onderdrukken van intrusieve herinneringen beïnvloedt.

Kunstmatige intelligentie voor betere echografie
Dr. Ir. R.J.G. (Ruud) van Sloun (m), TU/e -> Israël, Technion, Israël Institute of Technology, 12 maanden

De belangrijkste medische beeldvormingstechnieken van vandaag, zoals MRI en CT, zijn niet duurzaam. Machines zijn zeer groot, gebruiken gevaarlijke straling of zijn erg duur. Uitzondering is echografie, maar dit geeft niet de beeldkwaliteit van MRI/CT. De onderzoeker gaat kunstmatige intelligentie inzetten om dit te veranderen.

De ontstekingsreactie onder de loep
Dr. L. (Lotte) Spel (v), UMCU -> Zwitserland, University of Lausanne, Biochemistry, 24 maanden

Zonder aanleiding continu een ontsteking gepaard gaande met koorts, huiduitslag en gewrichtspijn. De onderzoeker gaat zogeheten ontstekingsziekten bestuderen op moleculair niveau. Ze zoomt in op het werkingsmechanisme door te ontrafelen welke eiwitten de ontsteking in gang zetten en weer uitzetten.

Cultuur beïnvloedt wie de top bereikt
Dr. E. (Eftychia) Stamkou (v), Universiteit van Amsterdam –> Verenigde Staten, University of California Berkeley, Haas School of Business, 18 maanden

Mensen kunnen status verwerven via dominantie (controleren en intimideren van anderen) of prestige (het delen van expertise en helpen van anderen). De onderzoeker kijkt naar de rol van cultuur bij welke gedragingen geassocieerd worden met status en voorkeuren voor bepaalde leiderschapstypes.

T

Lobbyisten aller landen, verenigt u
Dr. J.J.S. (Joris) van den Tol (m), Universiteit Leiden -> Verenigde Staten, Harvard University, Department of History, 24 maanden

De onderzoek plaatst een zeventiende-eeuws initiatief voor een Nederlandse handelscompagnie dat hij eerder heeft ontdekt in de context van een internationale lobbycampagne. Hij gaat onderzoeken hoe Nederlandse handelaren en Engelse plantagehouders samenwerkten om economische regelgeving door te drukken in de internationale politiek.

Contact