Rubicon Toekenningen 2018-2

Lijst met de gehonoreerde onderzoekers, een indicatieve titel en een korte samenvatting van het onderzoeksproject, de huidige of laatste werkplek, en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek uitgevoerd zal worden.

Feiten en cijfers

1 onderzoekers gaat naar Zwitserland

Alfabetisch op naam laureaat

A

Van onderbuikgevoel naar onderbuikgeheugen

Dr. T. (Tomasz) Ahrends (m), NKI -> VS, Rockefeller University, Department of Mucosal Immunology, 24 maanden

De darmen herbergen net zo veel neuronen als de ruggengraat en meer immuuncellen dan alle andere compartimenten samen. De onderzoeker gaat bestuderen of darminfecties neuro-immunologisch geheugen kunnen activeren dat de gastheer zal beschermen tegen volgende microbiële aanvallen.

B

Leren om te zien, zonder dat iemand het je voordoet

Dr. R.S. (Ruben) van Bergen (m), Donders Institute for Brain, Cognition & Behavior ->VS, Columbia University, Zuckerman Institute, 24 maanden

Om de wereld te kunnen waarnemen, moeten onze hersenen leren de beelden te begrijpen die ze via de ogen binnenkrijgen. Maar hoe leer je zoiets, als niemand het je voordoet? Deze vraag ga ik bestuderen met behulp van geavanceerde computermodellen.

D

Nanodeeltjes om 3D-objecten te printen die ons lichaam repareren

Dr. M. (Mani) Diba (m), Radboudumc ->VS, Rice University, Department of Bioengineering, 24 maanden

3D-printen is een krachtig hulpmiddel voor de regeneratieve geneeskunde, maar de keuze aanprintbare materialen die lichaamsweefsels kunnen regenereren is tot op heden zeer beperkt. De onderzoeker zal nanodeeltjes gebruiken als bouwstenen voor een nieuw type bio-inkt om constructen te printen die weefselregeneratie bevorderen.

Medische beelden als gids voor beter kankerbehandeling

L.V.S. (Sanne) van Dijk MSc (v), Rijksuniversiteit Groningen (RUG) ->VS, MD Anderson Cancer Center, Radiation Oncology Department, 24 maanden

Met de groeiende hoeveelheid medische beelden kan beter worden voorspeld welke patiënten minder goed op de kankerbehandeling reageren. De onderzoeker gaat innovatieve predictiemodellen ontwikkelen, om deze vervolgens te gebruiken om hoog-risico patiënten te selecteren voor een nieuwe intensieve tumor bestralingsbehandeling.

E

DNA vouwen tot nanoschaal motoren

Ir. W. (Wouter) Engelen (m), TU Eindhoven -> Duitsland, Technical University Munich, Department of Physics, 24 maanden

Cellen zijn afhankelijk van motoreiwitten voor energieproductie en transport. De onderzoeker tracht de principes waarop deze eiwitten werken te gebruiken om nanometerschaal synthetische motoren te ontwikkelen. Deze nanomotoren worden gemaakt van DNA, door het te coderen om spontaan te vouwen in de ontworpen vormen.

G

Multimodale interactie bepaalt leren

Dr. (Yan) Gu (m) Tilburg University -> VK, University College London, Psychology and Language Science, 24 maanden

Directe persoonlijke communicatie is multimodaal. Het doel van het project is om de signalen aanwezig in multimodale interactie (spraak, gebaar, intonatie en oogcontact) tussen verzorgers en kinderen in kaart te brengen om vast te kunnen stellen hoe deze signalen de vocabulaire ontwikkeling beïnvloeden.

H

Verbeter onderzoek naar vroeggeboorte

Dr. J. (Janneke) van ’t Hooft (v), Amsterdam UMC -> VS, Stanford University, Meta-Research Innovation Center at Stanford, 14 maanden

Patiënten en dokters moeten kunnen vertrouwen op wetenschappelijk onderzoek om goed te kunnen beslissen over medische interventies. Er zijn sterke aanwijzingen dat de kwaliteit van onderzoek tekortschiet. De onderzoeker onderzoekt de kwaliteit van onderzoek naar vroeggeboorte, om zo toekomstig onderzoek te kunnen verbeteren.

J

Manipulatie van elektronspins in topologische grafeen-nanodraden

Peter H. Jacobse (m), Universiteit Utrecht ->VS, University of California, Berkeley, 24 maanden

Grafeen-nanodraden zijn smalle strookjes van koolstof waarin elektronen goed gecontroleerd kunnen worden. Door specifieke draden te maken worden elektronen op plekken vastgehouden zodat hun interactie magnetisch van aard wordt. Dit opent de weg naar geheugencellen en qubits voor quantum computing.

K

Wie reageert op psychotherapie en wie niet? Een artificiële intelligentie benadering

Dr. E.K. (Eirini) Karyotaki (v), Vrije Universiteit ->VS, Harvard Medical School -> 12 maanden

Mensen met depressie en angststoornissen reageren niet allemaal even goed op psychotherapie. De onderzoeker gebruikt nieuwe krachtige statistieken om deze verschillen precies in kaart te brengen. Dit helpt mensen om de beste behandeling voor hun problematiek te kiezen.

L

Materialen met een gelaagde structuur

Dr. ir. R.P.M. (René) Lafleur (m), Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen, TU Eindhoven -> Australië, University of Melbourne, Chemical Engineering, 24 maanden

Veel plastic materialen zijn schadelijk voor de mens en/of ons milieu. Geïnspireerd door de natuur gaat de onderzoeker gelaagde materialen maken met natuurlijke bouwstenen, en bestuderen hoe aanpassingen in deze lagen de materialen sterker of zwakker kunnen maken.

Intelligente materialen gaan vooruit

Dr. M.M. (Michael) Lerch (m), Rijksuniversiteit Groningen -> VS, Harvard University, Biomineralization and Biomimetics Lab, 24 maanden

De natuur inspireert onderzoekers om nieuwe intelligente materialen te creëren die op hun omgeving reageren. Dit onderzoek streeft ernaar borstels op een oppervlakte op nanoschaal te ontwerpen waarvan de bewegingen gecontroleerd kunnen worden door verschillende kleuren licht.

Mechanistische studies naar bacteriële immuunsystemen

Dr. L. (Luuk) Loeff (m), TU Delft -> Zwitserland, UZH, Department of Biochemistry, 24 maanden

Bacteriële immuunsystemen bezitten nuttige functies, zoals het knippen van DNA, die voorklinische en biotechnologische toepassingen gebruikt kunnen worden. De onderzoeker wil de moleculaire mechanismen van nieuwe immuunsystemen karakteriseren en mogelijke commerciële toepassingen van deze eiwitten blootleggen.

M

Non-invasieve sarcomeer beeldvorming middels geavanceerde MRI methoden

Dr. V. (Valentina) Mazzoli (v), TU Eindhoven -> VS, Stanford University, Department of Radiology, 24 maanden

De lengte van het sarcomeer bepaalt de eigenschap van spieren om samen te trekken en kracht uit te oefenen. Hoewel ziektes leiden tot veranderingen in sarcomeerlengte, zijn in vivo metingen hiervan lastig. In dit voorstel zal de onderzoeker een nieuwe manier ontwikkelen om sarcomeerlengte in vivo te bepalen middels MRI.

Immunologische behandeling van pancreascarcinoom

R.E. (Riccardo) Mezzadra MSc (m), NKI -> VS, Memorial Sloan Kettering Cancer Center, 24 maanden

Het immuunsysteem kan tumoren herkennen en aanvallen. Hier zullen we strategieën onderzoeken om het antitumorale potentieel van het immuunsysteem in pancreascarcinoom te vergroten door een studie van het mechanisme en van de biologische impact van het induceren van tumorcellen senescentie middels kankerbestrijdende geneesmiddelen.

N

Leeft de eerste wereldtaal nog voort?

P. (Paul) Noorlander (m), Leiden -> VK, University of Cambridge, Faculty of Asian and Middle Eastern Studies, 24 maanden

Turkse Chaldeeërs behoren tot de laatste overdragers van een eeuwenoude traditie. Samen met hun Aramese taal, eens de wereldtaal van West-Azië, dreigt deze voorgoed te verdwijnen. Door documentatie van hun taal en verhaal kan een deel van dit erfgoed gered worden.

S

Gulzige genen maar geen overgewicht

R.A.J. (Roelof) Smit, MD (m), LUMC -> VS, Icahn School of Medicine at Mount Sinai, Department of Environmental Medicine and Public Health, 24 maanden

Mensen met een extreem sterke erfelijke aanleg voor overgewicht zijn lang niet altijd zwaarlijvig. Leefstijlfactoren zoals eetgedrag en beweging kunnen dit onvoldoende verklaren. De onderzoeker gaat bestuderen hoe vaak deze tegenstrijdigheid voorkomt en welke alternatieve mechanismen hieraan ten grondslag liggen.

Goudkoorts in de diepzee

T. (Tanja) Stratmann MSc (v), NIOZ/Gent Universiteit -> Duitsland, Max Planck Institute for Marine Microbiology, HGF MPG United Research Group for Deep Sea Ecology and Technology, 24 maanden

De extractie van mangaanknollen in de diepzee zal leiden tot resuspensie van sediment. Met een focus op sponzen zal de onderzoeker analyseren hoe deze sedimentpluimen de fysiologie en voeding van deze benthische filter voedende organismen beïnvloeden.

Contact