Toekenningen Rubicon 2013-1

Hieronder volgt een alfabetische lijst met de gehonoreerden en een indicatieve titel van het onderzoeksproject. Achter de naam volgt het geslacht. Daarachter de huidige of laatste werkplek en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek zal uitgevoerd worden.

Moderne sociale problemen. Diversiteit, ongelijkheid, segregatie, en cohesie
Dr. O. (Ozan) Aksoy (m), UU -> University of Oxford, Department of Sociology and Nuffield College (GB), 24 maanden
Etnische diversiteit en ongelijkheid nemen naar verwachting toe in moderne samenlevingen. De invloed daarvan op segregatie en cohesie - samenwerking en vertrouwen - leidt tot grote sociaaleconomische uitdagingen, en de noodzaak om de samenhang tussen diversiteit, ongelijkheid, segregatie en cohesie nader te onderzoeken.

The making of occult minds
Dr. E. (Egil) Asprem (m), UvA –> University of California, Religious Studies (US), 24 maanden
Our minds are naturally inclined to produce and remember certain ideas rather than others. This accounts for the pervasiveness of some religious ideas, such as god-concepts. But what can the cognitive science of religion tell us about beliefs and experiences related to 'the occult'? This project aims to uncover the cognitive mechanisms and psychological factors involved.

Chronische darmontsteking door verkeerd gevouwen eiwitten
Dr. J. (Joep) Grootjans (m), UM -> Brigham and Women's Hospital, Harvard Medical School, Boston (US), 24 maanden
Verkeerd gevouwen eiwitten in darmcellen leiden tot chronische ontsteking van de darm. De onderzoekers bestuderen de relatie tussen verkeerde eiwitverwerking en de aangeboren afweer van de darm, om zo nieuwe behandelingen voor chronische darmontsteking te ontdekken.

Antigeen-internalisatie door B-cellen
Drs. R. (Robbert) Hoogeboom (m), UvA -> National Institute for Medical Research (GB), 24 maanden
Het internaliseren van antigenen door B-cellen is een belangrijk proces in de specifieke immuunreactie. De onderzoekers gaan dit proces systematisch bestuderen door een voor een genen uit te schakelen en vervolgens met de microscoop te bekijken hoe dit de antigeen-internalisatie door B-cellen beïnvloedt.

Chaotische beweging in zoutoplossingen
E. (Elif) Karatay (v), UT -> Stanford University, Mechanical Engineering (US), 24 maanden
Wanneer een stroom door zoutoplossingen gaat, treedt ion-polarisatie op. Bij zeer hoge stroomdichtheden, gedraagt de polarisatie zich als een schok en dat resulteert in chaotische bewegingen. Onderzocht wordt waarom deze polarisatie beweging in zoutoplossingen beïnvloedt en hoe dit te beheersen.

Gaat asymmetrie bij celdeling verloren gedurende veroudering?
Dr. A.C. (Anne) Meinema (m), RUG –> ETH Zürich, Institute of Biochemistry (CH), 24 maanden
Wanneer een bepaalde cel (bijv. stamcel) deelt, zorgt een onbekende barrière voor asymmetrie tussen beide cellen; één cel veroudert terwijl de andere jong blijft. In dit project wordt in gist onderzocht hoe veroudering het functioneren van de barrière beïnvloedt en wat de moleculaire basis is.

Hoe planten hun celwand assembleren
Dr. J. (Joanna) Polko (v), UU –> University of North Carolina Chapel Hill, Biology, Kieber lab (US), 24 maanden
Celwanden zijn rigide doch flexibele structuren die belangrijk zijn voor de groei van planten. De onderzoekers zullen bestuderen hoe celwanden geassembleerd worden.

Stay tuned!
R.B. (Rogier) Poorthuis (m), VU –> MPI Frankfurt, Neocortical circuits lab, (DE), 24 maanden
Attentie maakt het mogelijk om ons te focussen op omgevingsstimuli die voor dit moment belangrijk zijn en irrelevante informatie te onderdrukken. De onderzoekers gaan kijken hoe het brein in staat is om zich te richten op relevante auditieve informatie.

Characterizing the function and behaviour of dormant G0-like tumor cells
Dr. L. (Laila) Ritsma (v), UU -> Harvard, Massachusetts General Hospital Cancer Center (US), 24 maanden
Borstkankerpatiënten hebben vaak tumorcellen die in slaap gaan tijdens chemotherapie waardoor ze de behandeling overleven en nieuwe uitzaaiingen vormen. De onderzoekers gaan uitzoeken hoe de tumorcellen in slaap vallen en welke eiwitten dit kunnen tegengaan.

Kwetsbare of onverstoorbare gemeenschappen? Waarom sommige ecosystemen door invasies overrompeld worden en andere niet
Dr. M.J.J. (Maarten) Schrama (m), RUG -> University of Manchester, Faculty of Life Sciences, (GB), 24 maanden
Menselijke verstoring van ecosystemen zorgt voor een toename van invasieve soorten, vaak met ingrijpende, negatieve gevolgen. In dit onderzoek willen we, middels het uitvoeren van een slim veldexperiment, uitvinden waarom sommige ecosystemen hier veel gevoeliger voor zijn dan andere.

Seeing the fast in the small
Dr. R. (Ronald) Ulbricht (m), UvA -> University of Colorado, JILA (US), 24 maanden
Materials are composed of very small constituents (nanometers) in which very fast processes (femtoseconds) occur that define the material's property and functionality. This project sets out to develop new techniques that can see and control such fast dynamics in molecules and nanostructures using a nanometer-sized optical antenna.

Groeiende patronen: hoe een zebravis aan zijn strepen komt
Dr. F.W.J. (Frits) Veerman (m), UL –> University of Oxford, Centre for Mathematical Biology (GB), 24 maanden
Patronen komen overal in de natuur voor: als pigmentstrepen op dierenhuid, maar ook in de ontwikkeling van ledematen van een embryo, of als begroeiingsgebieden aan de rand van de woestijn. De onderzoekers bekijken de ontwikkeling van patronen in een groeiende omgeving, vanuit een wiskundig perspectief.

Taalevolutie en de rol van ons brein
T. (Tessa) Verhoef, MSc (v), UvA –> University of California, Center for Research in Language (US), 24 maanden
Taal is een van de belangrijkste kenmerken waarin wij mensen verschillen van andere dieren. Hoe is structuur in taal precies ontstaan? Het doel van dit project is om honderden jaren taalevolutie na te bootsen in experimenten met proefpersonen en computermodellen.

How hearing happens
Ir. C.P.C. (Corstiaen) Versteegh (m), EUR –>The Rockefeller University, Laboratory of Sensory Neuroscience (US), 24 maanden
Our ears can sense very faint and very loud sounds. The combination with the ability to discriminate between high and low pitch is even more unique. The researchers will investigate how the cells of the inner ear accomplish this feat.

Sociaal gedrag onder de schijnwerpers
Dr. R. (Romy) Wichmann (v), RUG -> MIT, Picower Institute for Learning and Memory, Cambridge, (US), 24 maanden
Sociale interactie is vaak verstoord in psychiatrische aandoeningen zoals autisme, schizofrenie en depressie. Met behulp van lichtgevoelige ionkanalen en een onlangs ontwikkelde miniatuurmicroscoop proberen de onderzoekers een beter begrip te krijgen van hoe de communicatie binnen het brein de communicatie tussen individuen kan beïnvloeden.

From working space to theatre space: the user perspective
Dr. M.L (Marlieke) Wilders (v), RUG -> Politecnico di Torino, Interuniversity Department of Regional and Urban Studies and Planning (IT), 24 maanden
De onderzoeker analyseert hoe herbestemming met een theaterfunctie de beleving van industriële gebouwen verandert. En omgekeerd, hoe het industriële karakter van een gebouw de theaterbeleving van de bezoeker beïnvloedt. Met deze kennis kunnen ontwerpstrategieën voor herbestemming worden geoptimaliseerd.

Panorama's en territorium in het landschap van Pergamon
Dr. C.G. (Christina) Williamson (v), RUG -> Brown University, Joukowsky Institute for Archaeology and the Ancient World (US), 24 maanden
Wat hebben panorama's te maken met staatsformatie? Dit onderzoek laat zien dat ze nauw verbonden waren in het landschap van de Hellenistische koningsstad Pergamon (Turkije), waar vele archeologische sites met spectaculaire uitzichten betrokken waren in een visuele netwerk van macht.