Rubicon Toekenningen 2019-3

Lijst met de gehonoreerde onderzoekers, een indicatieve titel en een korte samenvatting van het onderzoeksproject, de huidige of laatste werkplek, en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek uitgevoerd zal worden.

Feiten en cijfers

Een onderzoeker gaat naar Zwitserland
Een onderzoeker gaat naar Canada
Een onderzoeker gaat naar België

Publieke samenvattingen toegekende onderzoeken

(Alfabetisch op naam laureaat)

A

Turbulente weg naar fusiekracht

Dr. I. (Ivana) Abramovic (v), Technische Universiteit Eindhoven -> Verenigde Staten, Massachusetts Institute of Technology, Plasma Science and Fusion Center, 24 maanden

Om fusie als energie bron te gebruiken heeft MIT een nieuw reactor concept ontworpen gebaseerd op revolutionaire supergeleidende magneten op hoge temperatuur. Dit onderzoek richt zich op het effect van brandstof turbulentie in deze reactor

B

Sensing for justice

Dr. A. (Anna) Berti Suman (v), The Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT), Tilburg University -> Italië, The European Commission Joint Research Center (JRC), 24 maanden

Het project ‘Sensing for justice’ onderzoekt het potentieel van grassroots-driven milieumonitoring, d.w.z. citizen sensing, als een bron van bewijs in milieurechtelijke procedures en als een instrument voor milieumediation. Het doel is om de nieuwe mogelijkheden van grassroots-driven milieumonitoring te begrijpen.

D

De muziek van microgolven

Dr. H.M. (Hugo) Doeleman (m), AMOLF -> Zwitserland, ETH Zurich, 24 maanden

Kwantumcomputers kunnen nieuwe medicijnen ontdekken en de moeilijkste codes breken. De onderzoeker gaat een apparaat maken dat microgolven in trillingen of licht verandert. Daarmee kunnen losstaande kwantumcomputers, diep verborgen in een ijskast, met elkaar worden verbonden tot een soort ‘super-kwantumcomputer’.

E

Sneller en efficiënter medicijnonderzoek

Dr. R.P.A. (Ruben) van Eijk (m), Universitair Medisch Centrum Utrecht -> Verenigde Staten, Stanford University, Center for Innovative Study Design, 12 maanden

Het ontwikkelen van medicijnen kost veel tijd en geld. De onderzoeker innoveert wiskundige modellen om sneller te bepalen of een experimenteel middel werkt én veilig is. Hierdoor kunnen onderzoekers in de toekomst hun beschikbare middelen efficiënter besteden.

J

Eerste tekenen van Alzheimer opsporen met digitale, hoogfrequente metingen

Dr. R. J. (Roos) Jutten (v), Amsterdam UMC -> Verenigde Staten, Harvard University, Massachusetts General Hospital, Department of Neurology, 24 maanden

Inzicht in vroege afwijkingen door Alzheimer is essentieel voor onderzoek naar preventieve behandelingen. Het doel van mijn onderzoek is om de allereerste geheugenproblemen die ontstaan door Alzheimer beter te detecteren met nieuwe computertests die hoogfrequent bij mensen thuis worden afgenomen.

K

Klokje rond eten?

Dr. I.W.K. (Imre) Kouw (v), Universiteit Maastricht -> Australië, Royal Adelaide Hospital, ICU Research, 24 maanden

Intensive care patiënten worden meestal continu gevoed en gaan sterk achteruit tijdens opname. Eten gedurende 24 uur heeft negatieve effecten bij gezonde mensen. De onderzoeker bekijkt hoe sondevoeding op gezette tijden de bloedsuikerspiegels en maag-darmfunctie beïnvloedt bij intensive care patiënten.

L

Kunstmatige morfogenese van zachte materialen

Dr. F. (Federico) Lancia (m), Universiteit van Twente ->Verenigde Staten, Northwestern University, Simpson Querrey Institute, 24 maanden

Levende weefsels groeien en veranderen constant en worden voortdurend gevormd door differentiatie, totdat ze hun uiteindelijke vorm en functie hebben bereikt. Het doel van dit project is om dezelfde adaptieve eigenschappen te coderen in kunstmatige autonome materialen die zich ontwikkelen en aanpassen aan hun omgeving of de taken die zij moeten uitvoeren. Dit zal de weg vrijmaken voor autonome zachte microrobots.

M

Zinken of floreren?

Dr. P.S.J. (Philip) Minderhoud (m), Universiteit Utrecht -> Italië, Padua University, Department of Civil, Environmental and Architectural Engineering, 18 maanden

Wereldwijd wonen er 500 miljoen mensen in rivierdelta’s. Veel delta’s zinken sneller dan de zeespiegel stijgt. De onderzoeker gaat de processen van zinkende delta’s bestuderen, nauwkeurige toekomstvoorspellingen creëren en effectieve mitigatie en adaptatie strategieën ontwikkelen voor duurzaam deltamanagement.

Van DNA-parasieten naar krachtige DNA-editors

Dr. I. (Ioannis) Mougiakos (m), Wageningen University & Research -> Duitsland, Helmholtz Instituut voor RNA-gebaseerd Infectieonderzoek, Würzburg, 24 maanden

Transposons zijn DNA-parasieten die “springen” van de ene naar de andere plek in een genoom. De onderzoeker zal een recent ontdekte transposonvariant omwerken tot revolutionair DNA-aanpassingsgereedschap, en dit gebruiken om bacteriën om te bouwen tot duurzame chemicaliënfabrieken.

S

Het beroepsprofiel van de eosinofiel

Dr. S.T.T. (Sjoerd) Schetters (m), Amsterdam UMC -> België, Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), Inflammation Research Center, Gent, 24 maanden

Astma wordt vaak veroorzaakt door eosinofielen, afweercellen die schade veroorzaken aan de long. Nieuwe

medicijnen treffen deze cellen, maar het is duidelijk dat sommige eosinofielen ook een weldoende rol kunnen spelen in ons lichaam. De onderzoeker gaat uitzoeken of verschillende soorten eosinofielen aanwezig zijn bij ziekten zoals astma en of het wel veilig is deze allemaal uit te schakelen.

Pijn & Stress: Van het verleden naar het heden

Dr. A. (Aleksandrina) Skvortsova (v), Universiteit Leiden -> Canada, McGill University, Pain Genetics Lab, 24 maanden Onze pijngevoeligheid wordt door eerdere ervaringen beïnvloed. Dit project onderzoekt wat de rol van stress is in het verband tussen pijn in het verleden en het heden en of de pijnervaring kan worden verminderd door stress te verminderen.

Kwantumeigenschappen op aanvraag

Dr. M.R. (Marlou) Slot (v), Universiteit Utrecht -> Verenigde Staten, National Institute of Standards and Technology, Physical Measurement Laboratory, 24 maanden

Sterke interacties tussen elektronen in kwantummaterialen leiden tot bijzondere eigenschappen. In dit onderzoeksproject wordt met atomaire precisie een experimenteel platform bewerkstelligd waarmee deze eigenschappen op gecontroleerde wijze gecreëerd en beïnvloed worden. Hiermee kunnen de achterliggende mechanismen doelgericht worden ontrafeld.

Sprakeloos: hoe planten huidmondjes maken

Dr. M.E. (Margot) Smit (v), Wageningen University & Research -> Verenigde Staten, Stanford University, Department of Biology, 24 maanden

Planten maken huidmondjes om adem te halen. Het maken van huidmondjes is een ingewikkeld proces waarbij een groot genetisch netwerk betrokken is. De onderzoeker gaat kijken hoe één eiwit in dat netwerk nodig is voor meerdere stappen in de ontwikkeling.

Schildklierhormoon en suikerstofwisseling in de lever

Dr. A.H. (Anne) van der Spek (v), Amsterdam UMC, Locatie AMC -> Verenigde Staten, Cornell University, Weill Cornell Medicine, 15 maanden

Schildklierpatiënten hebben een grotere kans op suikerziekte. De relatie tussen schildklierhormoon en suikerstofwisseling in mensen is nog niet duidelijk. De onderzoeker gaat in menselijke levercellen het effect van veranderingen in het schildklierhormoon op de verwerking van suiker bestuderen.

T

Bescherming tegen plotse hartdood voor wie het echt nodig heeft

Dr. F.V.Y. (Fleur) Tjong (v), Universiteit van Amsterdam -> Verenigde Staten, Stanford University, Stanford Medical School Cardiovascular Medicine, 12 maanden

Een ICD wordt geïmplanteerd om het hart te ‘resetten’ als het zodanig op hol slaat dat een patiënt anders overlijdt. Niet altijd is duidelijk wie écht risico loopt. Artificial-Intelligence kan helpen dit te bepalen, en een leidraad vormen voor behandeling.

V

Een prothese met gevoel, hoe voelt dat?

C.S. (Ceci) Verbaarschot, MSc (v), Radboud Universiteit -> Verenigde Staten, University of Pittsburgh, Rehab Neural Engineering Labs, 24 maanden

Tegenwoordig zijn er prothesen waarmee men kan bewegen en voelen. Deze kunstmatige tastzin wordt bereikt via elektrische stimulatie van de hersenen. Hoe dit voelt en welke eigenschappen van gevoel kunnen worden bereikt via hersenstimulatie, zal in dit project worden onderzocht.

Hoe beïnvloeden darmbacteriën onze reactie op medicatie?

Dr. C.G.P. (Carlos) Voogdt (m), Universiteit Utrecht -> Duitsland, EMBL, Heidelberg, 24 maanden

Darmbacteriën kunnen ingenomen medicijnen veranderen voordat deze hun doel bereiken. De onderzoeker gaat achterhalen welke bacteriën hiervoor verantwoordelijk zijn, hoe zij dit precies doen en wat het gevolg is van deze bacteriële activiteit voor onze darmcellen.

W

Towards precision psychiatry

Dr. T. (Thomas) Wolfers (m), Radboud Universiteit -> Verenigde Staten, Harvard University Medical School & Boston Children’s Hospital, Boston, 24 maanden

Het begrijpen van mechanismes die ten grondslag liggen aan een psychisch probleem is een vereiste om behandelingen te verbeteren. Door mijn nieuwe methode zullen wij in staat zijn om mechanismes voor iedere afzonderlijke patiënt in kaart te brengen.

Contact