Rubicon Toekenningen 2019-1

Lijst met de gehonoreerde onderzoekers, een indicatieve titel en een korte samenvatting van het onderzoeksproject, de huidige of laatste werkplek, en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek uitgevoerd zal worden.

Feiten en cijfers

Een onderzoeker gaat naar Canada
Een onderzoeker gaat naar Frankrijk
Een onderzoeker gaat naar Denemarken

Publieke samenvattingen toegekende onderzoeken

(Alfabetisch op naam laureaat)

B

Welke rol speelt de cortex in cognitieve stoornissen bij psychiatrische patiënten?
Dr. B.M.L. (Bart) Baselmans (m), Vrije Universiteit Amsterdam -> Australië, University of Queensland, Institute for Molecular Bioscience, 18 maanden

Genetische effecten spelen een rol bij zowel schizofrene als bipolaire patiënten, alsmede bij de cognitieve stoornissen die vaak bij deze groep aanwezig zijn. De onderzoeker gaat na of de genetische architectuur van de cortex hier een belangrijke rol in speelt.

D

Supergeleidende juncties zonder raakvlakken
Dr. M. R. (Maarten) van Delft (m), Radboud Universiteit Nijmegen -> Zwitserland, École Polytechnique Fédérale de Lausanne, Laboratory of Quantum Materials, 24 maanden

Een belangrijke component voor supergeleidende elektronica, is de Josephson-junctie, tegenwoordig gemaakt van verschillende materialen. Omdat het raakvlak tussen die materialen de kwaliteit van de junctie beperkt, zal de onderzoeker een nieuwe manier ontwikkelen om juncties te maken binnen één materiaal.

Zelfversterkende Effecten in de Ontwikkeling van Autisme
M.K. (Marie) Deserno MSc (v), Universiteit van Amsterdam -> Duitsland, Max Planck Institute of Human Development, 22 maanden

Clinici zien autisme al vaak als een multi-causaal fenomeen in plaats van als één onderliggende afwijking. De onderzoeker zal deze denkwijze vertalen naar formele modellen om nieuw licht te werpen op wanneer iemand het meest gebaat is bij een interventie.

E

Wanneer leidt een moeilijke jeugd tot ziekte?
Dr. L.K. (Leonie) Elsenburg (v), Rijksuniversiteit Groningen -> Denemarken, University of Copenhagen, Department of Public Health, 18 maanden

Kinderen die opgroeien in moeilijke omstandigheden ontwikkelen als volwassene vaker lichamelijke gezondheidsproblemen. Dit project verschaft inzicht in welke omstandigheden precies een risico vormen, wanneer deze omstandigheden een risico vormen en of dit risico via gezondheidsproblemen in de adolescentie verloopt.

F

Flexibele Mechanische Metamaterialen voor Energiebeheer in Microrobots
Dr. D. (Davood) Farhadi Machekposhti (m), TU Delft -> VS, Harvard University, John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences, 24 maanden

Batterijen beperken de schaalbaarheid en energie-autonomie van microrobots. Dit onderzoek richt zich op het ontwikkelen van flexibele mechanische metamaterialen voor energiebeheer in robots die schaalbaar, zacht en autonoom zijn, vergelijkbaar met biologische organisme.

G

Het voorkomen van endogene DNA schade
EM (Ewa) Gogola MSc (v), NKI -> VK, MRC Laboratory of Molecular Biology, 24 maanden

Onze cellen produceren voortdurend giftige stoffen als gevolg van normaal metabolisme. Dit onderzoek heeft als doel te onderzoeken hoe cellen van verschillende weefsels omgaan met de schade veroorzaakt door endogeen formaldehyde, een molecuul dat ons DNA beschadigt.

L

Geheugen van het gestresste brein
Dr. S.L. (Sylvie) Lesuis (v), Universiteit van Amsterdam -> Canada, Hospital for Sick Children, Josselyn Lab, 24 maanden

Angststoornissen kunnen ontstaan door geheugengeneralisatie, waarbij te veel omgevingssignalen als bedreigend ervaren worden. Blootstelling aan stress versterkt zulke generalisatie, en kan zo bijdragen aan deze stoornissen. In dit onderzoek wordt het mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt onderzocht.

M

Defecten in kristallen manipuleren met licht
Dr. B. (Berend) van der Meer (m), Universiteit Utrecht -> VK, University of Oxford, Department of Chemistry, 24 maanden

Het (on)bewust inbrengen van roosterdefecten in kristallijne materialen vormt de basis voor veel materiaaleigenschappen. De onderzoekers zullen met behulp van een sterk gefocusseerde laserbundel defecten aanbrengen in een kristal en hun gedrag bestuderen met een microscoop.

Hoe kankercellen botremodellering overnemen
Dr. J. (Johanna) Melke (v). Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) -> VS, Massachusetts Institute of Technology, Biological Engineering, 24 maanden

Bij borstkanker komen vaak uitzaaiingen in de botten voor, waar de kanker ervoor zorgt dat de botcellen tumorgroei stimuleren en het bot afbreken. De onderzoeker gaat geavanceerde weefselmodellen van botmetastasen ontwikkelen, om zo te kunnen onderzoeken hoe botcellen en kankercellen interactie hebben die ervoor zorgt dat er geen botvernietiging plaatsvindt.

P

Slimmer voorraadbeheer met Big Data
Dr. D.R.J. (Dennis) Prak (m), Rijksuniversiteit Groningen -> Duitsland, TU München, Operations & Supply Chain Management, 24 maanden

Klassieke voorraadmodellen splitsen de leverketen op in onafhankelijke blokjes die stabiel en geïsoleerd bestuurd worden, terwijl de hedendaagse bedrijfsvoering juist dynamisch en geïntegreerd is. Dit onderzoek geeft slimmere bestelregels die alle beschikbare data optimaal gebruiken en bovendien snel kunnen “bijleren”.

T

De griep, een moeilijk vaccin doelwit
Dr. A. (Alba) Torrents de la Peña (v), UMC locatie AMC -> Verenigde Staten, Scripps Research, Department of Integrative Structural and Computational Biology, 24 maanden

Vaccins kunnen levenslange bescherming bieden bij vaccinatie in vroege levensfases. Wat is zo bijzonder aan de griep? De onderzoeker zal krachtige microscopen gebruiken om de evolutie van het virus en het immuunsysteem van patiënten voor en na vaccinatie te bestuderen.

V

Vluchtelingen als arbeidsmigranten
Dr. Z.D. (Zvezda) Vankova (v), Universiteit Maastricht -> Zweden, Lund University, Faculty of Law, 24 maanden

De Verenigde Naties hebben voorgesteld dat vluchtelingen ondersteund moeten worden om als arbeidsmigrant toegelaten te worden tot een land. De onderzoeker zal nagaan in hoeverre dit idee haalbaar is in de Europese context.

Een modern geloof: gelijkheid
Dr. D. (Devin) Vartija (m), Universiteit Utrecht -> Frankrijk, École des hautes études en sciences sociales, Centre de recherches historiques, 24 maanden

Stijgende sociale en economische ongelijkheid zorgen voor een wereldwijde ‘crisis van gelijkheid’. Hierdoor wordt de stabiliteit van democratieën bedreigd. Dit project onderzoekt hoe het geloof in gelijkheid ontstond in de intellectuele beweging die onze moderne democratie mogelijk maakte: de Verlichting.

Het optimistische brein
Dr. J.P.H. (Jeroen) Verharen (m), UMC Utrecht -> VS, University of California Berkeley, Helen Wills Neuroscience Institute, 24 maanden

Gezonde mensen vertonen een zogenaamde ‘optimisme bias’, het verschijnsel dat we de kans op een positieve gebeurtenis overschatten. Ik ga uitzoeken hoe de signaalstof dopamine betrokken is bij optimistisch gedrag, en waarom optimisme verminderd is bij psychiatrische aandoeningen zoals depressie.

Nieuwe blik op doofheid
Dr. R.E. (Ruben) Verwaal (m), Rijkuniversiteit Groningen/Erasmus MC -> Verenigd Koninkrijk, Durham University, Institute for Medical Humanities, 24 maanden

Doven en slechthorenden voelen zich vaak buitengesloten. Dat maakt inclusie een uitdaging. Dit onderzoek gaat na hoe mensen in de achttiende eeuw met succes doofheid en gehoorverschil aanpakten vanuit een geïntegreerde sociale en medische benadering.

W

Nucleair terrorisme voorkomen en kanker opsporen
W. W. Wolszczak MSc (v), TU Delft -> Verenigde Staten, Wake Forest Universiteit, 24 maanden

Radioactieve straling maakt deel uit van ons dagelijks leven en wordt gebruikt voor diverse toepassingen zoals de diagnose van kanker of om nucleaire aanvallen door terroristen te voorkomen. Het vermogen van bestaande detectoren om verschillende stralingsenergieën te onderscheiden is echter beperkt. De onderzoeker zal een nieuwe manier van stralingsdetectie middels pulsvormanalyse bestuderen. Dit zal de ontwikkeling van goedkope en hoge resolutie detectoren mogelijk maken en zodoende bijdragen aan een wereld die gezonder en veiliger is.

Contact