It's all-in the game: Een educatief computerspel voor rekenen bij kleuters

Samenvatting

Dankzij verschillen in informeel leren in de thuis- en (voor)schoolsituatie zijn er grote individuele verschillen in niveau van getalbegrip onder kleuters. Kleuters met een achterstand lopen een risico op ernstige rekenproblemen gedurende hun schoolloopbaan. Vroege signalering en remediëring is daarom noodzakelijk, maar het ontbreekt leerkrachten aan tijd en methoden om elk kind apart te diagnosticeren. En hoewel er in de afgelopen jaren methoden zijn ontwikkeld om getalbegrip te trainen, zijn deze vaak docentintensief. Dit onderzoek richt zich daarom op het gebruik van een educatief computerspel, op een tablet, dat inhoudelijk gericht is op de belangrijkste component van getalbegrip - het koppelen van cijfers aan hoeveelheden (mapping) - en docenten bij deze diagnosticerende en stimulerende activiteiten ondersteunt. Door in dit onderzoek de leereffecten van het computerspel centraal te stellen, zal een tweetal doelen worden nagestreefd. Ten eerste zal inzicht worden verkregen in onderwijskundige ontwerpprincipes die ten grondslag liggen aan het leren van educatieve digitale spellen. Ten tweede zal met bewezen ontwerprichtlijnen een specifiek computerspel verder worden ontwikkeld en geïmplementeerd, om het getalbegrip niveau bij kleuters te signaleren en stimuleren. Door het bewezen leereffect van het computerspel zal deze vroegtijdige gepersonaliseerde training ervoor zorgen dat kleuters, - met en zonder achterstand -, uiteindelijk met een vergelijkbaar niveau starten in groep 3, en anderzijds kunnen kinderen met ernstige rekenproblemen of rekenbegaafdheid vroegtijdig geïdentificeerd worden. Door het spel te implementeren in een bestaande software leeromgeving (Ambrasoft®) dat op 75% van de basisscholen in Nederland gebruikt wordt, is het bereik van de interventie zeer groot.

Kenmerken

Projectnummer

405-14-513

Hoofdaanvrager

Dr. F.C. Kirschner

Verbonden aan

Universiteit Utrecht, Faculteit Sociale Wetenschappen, Departement Educatie & Pedagogiek

Looptijd

01/06/2014 tot 30/04/2016