The Past in the Present: Mixing Realities in Heritage

Samenvatting

Museumbezoekers, erfgoedinstellingen, ontwerpers en onderzoekers benoemen de potentie van augmented reality (AR) applicaties, waarin een virtuele laag over de fysieke werkelijkheid wordt geplaatst, om verhalen over (im)materieel erfgoed interessanter te maken. Weinig is echter bekend over de manier waarop cultureel-historische verhalen in dit relatief nieuwe medium effectief gepresenteerd kunnen worden. Vanuit een nieuw perspectief op belevingsgerichte marketing worden in dit onderzoek (interactieve) effecten van visuele aantrekkelijkheid, interactiemogelijkheden, doel en persoonlijke voorkeuren van bezoekers op de bezoekersbeleving onderzocht. Om dit te bereiken worden diverse AR-applicaties, gericht op historische content, als casussen gebruikt om principes rondom presentatiestrategie├źn in verhalende AR-applicaties te achterhalen.

Kenmerken

Projectnummer

023.013.036

Hoofdaanvrager

B. Schrandt

Verbonden aan

Hogeschool van Amsterdam

Looptijd

01/09/2019 tot 31/08/2025