Historisch redeneren stimuleren met behulp van onderzoekend leren: ontwikkeling en evaluatie van een professionaliseringsprogramma voor basisschoolleraren.

Samenvatting

In hedendaags geschiedenisonderwijs staat historisch redeneren centraal. Leerlingen vormen zich door onderzoek een beeld van het verleden. In het voortgezet onderwijs is historisch redeneren stevig geworteld; in het basisonderwijs echter onvoldoende. In dit onderzoek wordt een methodiek ontwikkeld waarmee basisschoolleraren met onderzoekend leren historische redeneervaardigheden bij leerlingen stimuleren. Tijdens een professionaliseringstraject leren basisschoolleraren om historisch te redeneren en dit in onderzoekend leren-lessen te bevorderen bij hun leerlingen. Met vragenlijsten en diepte-interviews worden veranderingen in kennis en overtuigingen gemeten. Met lesobservaties wordt in kaart gebracht hoe leraren historisch redeneren bij leerlingen stimuleren en in hoeverre leerlingen historisch redeneren.

Kenmerken

Projectnummer

023.014.017

Hoofdaanvrager

Drs. Y.A. Potjer

Verbonden aan

Iselinge Hogeschool

Looptijd

01/09/2019 tot 31/08/2024