Gedifferentieerd LeesOnderwijs VO (GLOVO)

Samenvatting

Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs hebben moeite met het lezen van zaakvakteksten. Op scholen waar gedifferentieerd wordt in de remediëring van leerlingen met woordenschat- en leesproblemen worden betere resultaten behaald dan op scholen waar dat niet gebeurt. Methodieken om de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten door ze in tweetallen en groepjes te laten lezen zijn effectief gebleken, terwijl die werkvorm nog weinig wordt toegepast op scholen. In dit onderzoek staat de vraag centraal of gedifferentieerde interventie in de tweede klas van het vmbo-t, havo en vwo tot een hoger begrijpend leesniveau en een verbeterde leesmotivatie leidt bij verschillende typen leerlingen (zwakke en goede lezers, een- en tweetalige leerlingen) in vergelijking met een controlegroep die deze interventie niet krijgt.
Daartoe laten docenten biologie, aardrijkskunde en geschiedenis leerlingen acht weken lang één uur per week in groepjes lezen met teksten van hun eigen vak in combinatie met spreek-, luister- en schrijfopdrachten. Tegelijkertijd krijgen de leerlingen in diezelfde periode instructie van de docent Nederlands die inspeelt op de behoeftes van verschillende typen lezers op het gebied van kennis, vaardigheden en motivatie die gelieerd zijn aan leesvaardigheid. Docent Nederlands en zaakvakdocenten ondersteunen elkaar daarbij in hun aanpak voor het verwerken van vakinhoudelijke teksten tijdens het samen lezen van leerlingen in tweetallen of groepjes. Naast verslaglegging in de vorm van een onderzoeksrapport, een artikel in een Nederlandstalig tijdschrift en lezingen op studiedagen zullen de resultaten van het onderzoek in een handzaam boekje worden gebundeld met concrete aanbevelingen voor zowel docenten Nederlands als zaakvakdocenten.

Output

Professionele publicatie

  • C.J.M. Welie, F. Kuiken, N. Moeken(2016): Samen werken aan een betere leesvaardigheid. Een vakoverstijgende aanpak voor samenwerkend lezen in het voortgezet onderwijs. pp. 18 - 22

Kenmerken

Projectnummer

405-14-507

Hoofdaanvrager

Prof. dr. F. Kuiken

Verbonden aan

Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Geesteswetenschappen, Neerlandistiek

Looptijd

01/06/2014 tot 15/04/2016