Adaptief onderwijs: veelbelovende praktijkvarianten

Samenvatting

In het onderzoek wordt door middel van a) expertbenadering en b) empirische praktijkvarianten een overzicht gemaakt van ´good practices´ van adaptief onderwijs. In een dieptestudie wordt onderzocht op welke wijze deze ´good practices´ zijn ontstaan welke kernfactoren en actoren daarvoor van belang zijn en welke effecten ze hebben op het cognitief en sociaal functioneren van leerlinen. Binnen geselecteerde praktijkvarianten worden observaties uitgevoerd. Op basis van een casemodel per ´good practice´worden vervolgens doelgroepspecifieke invoeringsscenario´s geschetst (in termen van fasen van schoolontwikkeling).

Kenmerken

Projectnummer

412-03-003

Hoofdaanvrager

Dr. R.H. Hofman

Verbonden aan

Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Pedagogische wetenschappen en Onderwijskunde

Uitvoerders

Dr. H. Guldemond, Drs. M.C. Kooiman, N.B. Niet bekend, Drs. H. Veneman

Looptijd

01/11/2003 tot 20/12/2005