Effects of Formative teacher assessment on teachers' competence development using contextualized standards, training and feedback

Samenvatting

We study the effects of a formative teacher competence assessment approach on the development of teachers? competences in giving feedback promoting vocational education students? reflection skills. The approach includes contextualized criteria and standards (developed in collaboration with the teachers), training (given by the researcher) and feedback (given by the researcher and the students), informed by expertise about reflection skill development and characteristics of effective feedback (brought into by the researcher and discussed with the teachers).
The research problem is: What are the effects of expertise-based formative teacher assessment on teachers? competence development using contextualized standards, training and feedback?

Output

Proefschrift

  • Beoogd: proefschrift
  • A.M. Dekker-Groen(2013): Teacher competences for supporting students' reflection. , Zutphen  19 april 2013

Wetenschappelijk artikel

  • A.M. Dekker-Groen, M.F. van der Schaaf, K.M. Stokking(2011): Teacher competences required for developing reflection skills of nursing students Journal of Advanced Nursing pp. 1568 - 1579
  • A.M. Dekker-Groen, M.F. van der Schaaf, K.M. Stokking(2012): Performance standards for teachers supporting nursing students' reflection skills development Journal of Nursing Education and Practice pp. 9 - 19
  • A.M. Dekker-Groen, M.F. van der Schaaf, K.M. Stokking(2013): A teacher competence development programme for supporting students' reflection skills Teachers and Teaching: Theory and Practice pp. 1 - 22
  • A.M. Dekker-Groen, M.F. van der Schaaf, K.M. Stokking(2015): Teachers' questions and responses during teacher-student feedback dialogues Scandinavian Journal of Educational Research pp. 231 - 254

Publicatie bedoeld voor een breed publiek

  • E.H. Tigelaar, A.M. Dekker-Groen, M.R. van Diggelen, C.P.M. Verberg, M.E.J. Bakker(2008): Studenten leren reflecteren in mbo-opleidingen voor Zorg en Welzijn pp. 15 - 18
  • C.P.M. Verberg, A.M. Dekker-Groen, P.H.M. Sins, E.H. Tigelaar, M.R. van Diggelen(2010): Begeleiding bij reflectie in MBO Zorg opleidingen: hoe docenten zich proefessionaliseren
  • A.M. Dekker-Groen(2013): Docent en student leren wat werkt pp. 32 - 33
  • A.M. Dekker-Groen(2013): Feedback op reflecties doet leren pp. 13 - 14
  • A.M. Dekker-Groen(2013): Training met beeldbegeleiding is effectief pp. 26 - 28

Publieksinformatie

  • Informatiebijeenkomst 1 voor ROC's
  • Video coaching laat inzien
  • Practical guidelines
  • Presentation Advisory Board
  • Effecten van verschillende beoordelingsaanpakken op de professionele ontwikkeling van docenten
  • Flyer Landelijke conferentie MBO-werkveld
  • Video coaching in training MBO docenten Verpleegkunde
  • Informatiebijeenkomst 2 voor ROC's
  • Teacher training programme for developing nursing students'reflection skills
  • Studenten leren reflecteren: professionaliseren van docenten MBO Zorg en Welzijn
  • A.M. Dekker-Groen(2013): Ontwikkeling van docentcompetenties om studenten te ondersteunen bij het reflecteren
  • A.M. Dekker-Groen(2013): Ontwikkeling van docentcompetenties voor het ondersteunen van studenten bij het reflecteren
  • A.M. Dekker-Groen(2015): Docentuitingen tijdens studievoortgangsgesprekken in het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO)

Kenmerken

Projectnummer

411-06-311

Hoofdaanvrager

Prof. dr. K.M. Stokking

Verbonden aan

Universiteit Utrecht, Faculteit Sociale Wetenschappen, Departement Educatie & Pedagogiek

Uitvoerders

Dr. A.M. Dekker-Groen

Looptijd

01/09/2007 tot 25/10/2013