Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Samenvatting

In het basisonderwijs wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van leerlingsoftware. Bij het leren lezen kan leerlingsoftware veel voordelen bieden: leerlingen kunnen individueel en op hun eigen tempo en niveau oefenen met de auditief-visuele koppeling die nodig is voor het leren lezen, en krijgen daarbij directe feedback. Ondanks de potentie van zulke software is het gebruik ervan in de onderwijspraktijk soms lastig, vanwege organisatorische of technische problemen op de school. Het voorgestelde onderzoek richt zich op de leerlingsoftware van de methode Veilig Leren Lezen in groep 3, de meest gebruikte leermethode voor aanvankelijk lezen. Eerst worden de bestaande ervaringen van leerkrachten met het gebruik van de software in de klas geïnventariseerd om te komen tot een set van best practices. Vervolgens worden deze best practices ingezet in een onderzoek naar de effectiviteit van de software, waarbij de leeruitkomsten van leerlingen op scholen waar de software gebruikt wordt, worden vergeleken met die van leerlingen op scholen waar de software niet wordt gebruikt. Hierbij wordt ook gekeken naar de relatie tussen de mate waarin de software gebruikt wordt en de leeruitkomsten. De ervaringen van de leerkrachten met het werken met de best practices tijdens dit effectonderzoek worden geïnventariseerd door middel van een procesevaluatie. Op basis van de resultaten van het effectonderzoek en de procesevaluatie worden richtlijnen opgesteld voor het in de onderwijspraktijk inzetten van leerlingsoftware voor het leren lezen en kunnen nieuwe mogelijkheden voor toekomstige ontwikkelingen worden aangegeven.

Output

Professionele publicatie

Publicatie bedoeld voor een breed publiek

Publieksinformatie

Kenmerken

Projectnummer

405-15-507

Hoofdaanvrager

Dr. W.A.J. Strik

Verbonden aan

Radboud Universiteit Nijmegen, Faculteit der Letteren, Taalwetenschap

Looptijd

01/07/2015 tot 31/10/2016