Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen
Samenvatting
In het basisonderwijs wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van leerlingsoftware. Bij het leren lezen kan leerlingsoftware veel voordelen bieden: leerlingen kunnen individueel en op hun eigen tempo en niveau oefenen met de auditief-visuele koppeling die nodig is voor het leren lezen, en krijgen daarbij directe feedback. Ondanks de potentie van zulke software is het gebruik ervan in de onderwijspraktijk soms lastig, vanwege organisatorische of technische problemen op de school. Het voorgestelde onderzoek richt zich op de leerlingsoftware van de methode Veilig Leren Lezen in groep 3, de meest gebruikte leermethode voor aanvankelijk lezen. Eerst worden de bestaande ervaringen van leerkrachten met het gebruik van de software in de klas geïnventariseerd om te komen tot een set van best practices. Vervolgens worden deze best practices ingezet in een onderzoek naar de effectiviteit van de software, waarbij de leeruitkomsten van leerlingen op scholen waar de software gebruikt wordt, worden vergeleken met die van leerlingen op scholen waar de software niet wordt gebruikt. Hierbij wordt ook gekeken naar de relatie tussen de mate waarin de software gebruikt wordt en de leeruitkomsten. De ervaringen van de leerkrachten met het werken met de best practices tijdens dit effectonderzoek worden geïnventariseerd door middel van een procesevaluatie. Op basis van de resultaten van het effectonderzoek en de procesevaluatie worden richtlijnen opgesteld voor het in de onderwijspraktijk inzetten van leerlingsoftware voor het leren lezen en kunnen nieuwe mogelijkheden voor toekomstige ontwikkelingen worden aangegeven.
Output
Professionele publicatie
- M Giessen, R Irausquin, M Bakker, M Verstappen(2016): Haal meer uit de leerlingsoftware bij Veilig leren lezen kim-versie
- H Strik, E van Schooten, M Giessen, M Bakker, M Verstappen, Y Harmens, R Irausquin, M de Weerd(2017): Oefensoftware bij het leren lezen: Hoe zet je het in en wat levert het op?
Publicatie bedoeld voor een breed publiek
- R Irausquin, M Bakker, M Verstappen(2016): Aandachtspunten & adviezen voor het gebruik van de leerlingsoftware bij de kim-versie van Veilig Leren Lezen
- M Bakker, M Verstappen, R Irausquin(2016): Checklist: Aandachtspunten & adviezen voor het gebruik van de leerlingsoftware bij de kim-versie van Veilig Leren Lezen
Publieksinformatie
- M Bakker(2015): Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen
- M Bakker(2016): Oefensoftware in de schoolpraktijk: Ervaringen uit het leesonderwijs
- H Strik, M Bakker, E van Schooten, R Irausquin(2016): Use and effects of educational software in initial reading education
- M Sikkema-de Jong, M Bakker(2016): Middagsymposium Leren lezen met ict
- M Bakker, H Strik(2016): projectwebsite EDiLe
- M Bakker, M Verstappen(2016): Oefensoftware voor leren lezen: Hoe zet je het in en wat levert het op?
- M Bakker(2016): Oefensoftware bij het leren lezen: Hoe zet je het in en wat levert het op?
- M Bakker, E van Schooten, H Strik(2016): Educational software for initial reading education: Use and effects in the school practice
- M Bakker(2016): Oefensoftware bij het leren lezen
- M Bakker(2016): Oefensoftware bij het leren lezen: Hoe zet je het in en wat levert het op?
- M Bakker, E van Schooten(2016): Oefensoftware bij het leren lezen: Hoe zet je het in en wat levert het op?
- M Verstappen, R Irausquin, M Bakker(2016): projectpagina Veilig leren lezen - Onderzoek oefensoftware
- M Bakker, E Schooten, H Strik(2017): Oefensoftware bij het leren lezen – een effectstudie.
- M Bakker, E van Schooten, H Strik(2017): Fostering initial reading skills through educational software.