Historische sensatie: het Spel van de Gouden Eeuw

Case

Historische sensatie: het Spel van de Gouden Eeuw

Historicus Oscar Gelderblom (UU) onderzoekt met Joost Jonker (UU en UvA) de ontwikkeling van financiële markten in vroegmodern Europa. Op basis daarvan ontwikkelden zij met collega’s, studenten en professionele partners het Spel van de Gouden Eeuw. De gamer kruipt in de huid van een zeventiende-eeuwse ondernemer en leert over het ontstaan van de Gouden Eeuw en de werking van financiële markten. Het project kreeg subsidie uit het NWO-Alfa Meerwaardeprogramma voor kennisbenutting.

Wist u dat? Bijzonder en spannend aan spellen is dat ze verlopen via duidelijke, kloppende regels. Hetzelfde geldt voor financiële markten.

Waar bood jullie onderzoek kansen voor kennisbenutting?

‘Bijzonder en spannend aan spellen is dat ze verlopen via duidelijke, kloppende regels. Hetzelfde geldt voor financiële markten. Alleen zijn die regels niet meer vanzelfsprekend en zijn geldmarkten ongelooflijk complex geworden. Leuk van de Amsterdamse geldmarkt rond 1600 is dat die veel transparanter en kleiner is, maar verrassend modern. Ons spel leert je hoe die werkt, hoe moeilijk het is om kasstromen in balans te houden en vermogen op te bouwen. Het creëert een historische sensatie: “Deden ze dat toen al!” Spelenderwijs doe je kennis op over ondernemerschap, geschiedenis en economie.’

Vrouw met smart phone in haar hand Foto: ShutterstockFoto: Shutterstock

Wie zijn jullie partners en hoe verliep de samenwerking?

 

‘Monkeybizniz, een game-ontwerper met interesse in serieuze spellen, en De Praktijk, projectbureau voor wetenschapscommunicatie, dat rond het spel ook een lespakket ontwikkelt voor middelbare scholen. Ze hebben heel goed naar ons geluisterd. We moesten wel concessies doen omdat het anders peperduur werd maar nooit zodanig dat ze onze boodschap raakten. Voor onze partners was het een uitdaging om historische gebeurtenissen of toevalligheden in het spel te verwerken die de spelsituatie beïnvloeden. Dat maakt de dynamiek van het spel en daarin hebben we elkaar echt gevonden.’

Nauwkeurige afbakening van een doelgroep garandeert niet of een idee ook aanslaat
- Oscar Gelderblom

‘Vooral spelers van 18-35 jaar met belangstelling voor geschiedenis en economie maar eigenlijk alle smartphone-gebruikers. Eerlijk gezegd hebben we vanuit ons eigen spelidee gewerkt. Nauwkeurige afbakening van een doelgroep garandeert niet of een idee ook aanslaat.’

 

Resultaten?

‘De app is, als alles goed gaat, vanaf begin 2013 gratis te downloaden. We werken aan een Engelse versie. Hopelijk kunnen we ook meeliften op de publiciteit rond de komende tv-serie bij de publieke omroep en de expositie in het Amsterdam Museum over de Gouden Eeuw.’

Wat heeft kennisbenutting je als wetenschapper gebracht?

‘Dat het niet gaat over delen van kennis maar vergroten van inzicht bij mensen. Nieuwsgierigheid is de kern van ons vak maar die is er ook bij het publiek. De Gouden Eeuw lijkt een volstrekt helder onderwerp maar is dat zo? Dit spel leert bijvoorbeeld meer over het ontstaan van grote inkomensverschillen. Door inzicht in werking van de financiële markt in Amsterdam in 1600 begrijp je beter waarom sommige landen arm zijn en andere rijk.’

Tips aan collega-onderzoekers?

‘Verplaats je in die nieuwsgierigheid van het publiek.’

Foto in de banner: Shutterstock