Meedoen staat centraal in deze editie van Onderzoek. Meedoen in de wetenschap, welteverstaan. Of dat nu is als onderzoeker, als agendasetter of als doelgroep.
In september presenteerde minister Ingrid van Engelshoven een nationaal actieplan om diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs en onderzoek te bevorderen. In eerste instantie om samen met het veld te zorgen dat de wetenschappelijke populatie een zo goed mogelijke afspiegeling vormt van de samenleving. In dit magazine gaan we nog een stapje verder. We kijken ook naar meedoen bij het agenderen van onderzoek: vallen daar groepen buiten de boot? Kunnen we ons onderzoek nog inclusiever maken door burgers mee te laten doen? En hoe zit het eigenlijk met de uitkomsten: profiteert iedereen daar in gelijke mate van of sluiten we bepaalde groepen buiten?
Nationaal actieplan
In de academische wereld zijn nog altijd grote groepen ondervertegenwoordigd, zoals studenten met een migratieachtergrond en vrouwelijke hoogleraren. Met een nieuw actieplan willen overheid en kennisinstellingen het tij keren.
Externe agenda’s bepalen steeds meer de invulling en richting van de wetenschap. Dat helpt om onderzoeksvragen en uitkomsten relevanter te maken. Toch wordt lang niet iedereen gehoord en groeit de zorg over de autonomie van academici.
Burgers spelen steeds vaker een partijtje mee in wetenschappelijk onderzoek. In citizen scienceprojecten voeren ze werk uit dat anders nooit zou gebeuren en compleet nieuwe informatie
oplevert.