IGuideME: de digitale applicatie voor activeren, motiveren en persoonlijke feedback

Summary

Het geven van persoonlijke feedback bij grootschalig onderwijs is problematisch: een docent kan niet alle studenten van feedback voorzien, omdat hier niet genoeg tijd voor is. Bij onderwijs in grote groepen krijgen studenten vaak pas feedback bij een summatieve (deel)toets in de vorm van een cijfer. Deze feedback komt te laat en geeft geen inzicht in het leerproces. Ook worden studenten niet uitgedaagd. Het doel van dit project is om studenten te activeren, motiveren en van persoonlijke feedback te voorzien tijdens het gehele leerproces middels een specifieke blended learning onderwijsmethode in combinatie met de applicatie “IGuideME” waar informatie over het leerproces overzichtelijk bij elkaar staat op één centrale digitale plek. Door het proces te automatiseren is het mogelijk om grote groepen studenten efficiënt gepersonaliseerde feedback te geven van constante kwaliteit. De innovatieve aanpak is het gebruik van een specifieke blended learning onderwijsmethode (o.a. flipped classroom en team-based learning) om de intrinsieke motivatie en zelf-regulatie te stimuleren in combinatie met de applicatie “IGuideME”, die binnen één Learning Management Systeem worden gebruikt om studenten te activeren en motiveren via beloning (gamification) en persoonlijke feedback te geven aan de hand van learning analytics. “IGuideME” is uniek, omdat er nog geen feedbacktools bestaan die op deze wijze werken. Met deze aanpak kunnen grote groepen studenten worden geactiveerd, gemotiveerd en van persoonlijke feedback worden voorzien. Naast “IGuideME” wordt ook een docent-informatiepakket geleverd, zodat deze methode ook bij andere vakken van diverse opleidingen gebruikt kan worden, waardoor het onderwijs over de gehele breedte kan worden verbeterd.

Details

Project number

405.20865.124

Main applicant

Dr. ing. E.A. van Vliet

Affiliated with

Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica, Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS)

Duration

01/05/2020 to 31/10/2021