#safesex – De effectiviteit van social media influencers als ambassadeurs van gezond seksueel gedrag

Summary

Jaarlijks krijgen honderdduizenden Nederlanders een soa en komen er ruim 800 hiv-infecties bij. De meeste soa’s worden gevonden bij jongeren tussen 18 en 25 jaar, zogenaamde ‘starters op de relatiemarkt’. Deze doelgroep is nauwelijks meer via traditionele, offline mediakanalen te bereiken, waardoor behoefte is aan online preventiecampagnes die aansluiten bij hun belevingswereld. Om jongeren te informeren en adviseren over gezond seksueel gedrag werkt Soa Aids Nederland regelmatig samen met ‘social media influencers’. Deze jongeren, die op social media zoals YouTube en Instagram hun dagelijks leven en interesses delen met een groot publiek, geven dan in korte video’s (‘vlogs’) bijvoorbeeld tips over condoomgebruik. Hoewel onderzoek suggereert dat influencers op commercieel gebied invloed kunnen uitoefenen op consumptiegedrag van jongeren, die hen geloofwaardig en benaderbaar vinden, is onduidelijk of en op welke manier zij een effectief instrument kunnen zijn om gezond gedrag te stimuleren. Wetenschappelijke kennis op dit gebied ontbreekt. In samenwerking met Soa Aids Nederland stellen we daarom het volgende onderzoek voor:

1.In kaart brengen van strategieën die influencers in vlogs gebruiken om met jongeren te communiceren over gezond seksueel gedrag.
2.Vaststellen hoe kenmerken van influencers en de door hen gebruikte communicatiestrategieën samenhangen met waargenomen overtuigingskracht en effectiviteit van de aangeboden informatie.
3.Ontwikkelen van een adviesinstrument met aanbevelingen voor toekomstige campagnes waarmee Soa Aids Nederland in samenwerking met influencers gezond seksueel gedrag bij jongeren kan stimuleren.

Dit project vormt de basis voor een financieringsaanvraag waarin de effectiviteit van influencers als ambassadeurs van gezond gedrag systematisch wordt getoetst.

Details

Project number

KI.18.032

Main applicant

Dr. L. Janssen

Affiliated with

Tilburg University, Tilburg School of Social and Behavioral Sciences, Economische en Sociale Psychologie

Duration

02/09/2019 to 02/09/2020