27 april 2017
Aan de synchronisatie van hersengolven onder scholieren die samen een schoolvak volgen is af te lezen hoe leuk ze het vak vinden en elkaar. Dit heeft een team van neurowetenschappers ontdekt. Suzanne Dikker van Universiteit Utrecht en New York University is eerste auteur van het artikel in Current Biology waarin de resultaten bekend zijn gemaakt. 'De mate waarin onze hersengolven synchroniseren met anderen lijkt een goede voorspeller te zijn van hoe goed we het met elkaar kunnen vinden en hoe betrokken we zijn,' aldus Dikker. Zij werkt met NWO-financiering uit de Vernieuwingsimpuls Veni.
12 januari 2017
Leerkrachten op basisscholen zijn niet volledig toegerust om pestgedrag door leerlingen daadwerkelijk aan te pakken, hoewel bij hen een cruciale rol ligt in het terugdringen van het aantal gepeste kinderen in de klas. Leerkrachten weten soms niet precies wat pesten inhoudt, herkennen slachtoffers niet goed en menen pestgedrag in hun klas onder controle te hebben terwijl het er wemelt van de slachtoffers. Dat concludeert Beau Oldenburg in haar proefschrift ‘Bullying in schools. The role of teachers and classmates’. Zij promoveert 19 januari aan de Rijksuniversiteit Groningen met NWO-financiering binnen het Vernieuwingsimpulsproject (Vici) van René Veenstra.
Ontvang regelmatig de NWO-nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws over het beleid van NWO, toekenningen en nieuwe calls.