Eerste wetenschappelijke overzichtswerk over Nederlandse mode

17 maart 2017

Over Nederlandse mode is weinig geschreven en er is nog minder onderzoek naar gedaan. Het boek 'Delft Blue to Denim Blue’ keert dat tij met een veelzijdige analyse van de identiteit van onze mode. Anneke Smelik, hoogleraar Visuele cultuur aan de Radboud Universiteit, voerde de redactie van het boek, met NWO-financiering uit het programma Culturele dynamiek. Het is op 16 maart gepresenteerd.

Omslag boek: Delft Blue to Denim Blue: Contemporary Dutch FashionOmslag boek: Delft Blue to Denim Blue: Contemporary Dutch Fashion

‘Delft Blue to Denim Blue’ is een interdisciplinair boek over het veelzijdige fenomeen mode: stijl, modefotografie, maar ook het productieproces van de kleding komen aan bod. Ook breekt het boek met een misverstand dat over Nederlandse mode leeft. Smelik: ‘Het cliché over Nederlandse mode is dat die sober is en gekenmerkt wordt door dressing down, maar er is juist ook een hele andere traditie van veel kleur en hippieachtige ontwerpen. Neem het werk van Viktor & Rolf of Iris van Herpen. Dat is absoluut niet sober, maar juist heel avontuurlijk.’

Mode en identiteit

Er is weinig wetenschappelijk onderzoek naar mode gedaan, bovendien is er ook nog niet eerder naar hedendaagse mode gekeken vanuit sociologisch of cultuurwetenschappelijk oogpunt. ‘In dit boek willen we een aantal vragen beantwoorden: Wat zegt mode over onze identiteit? Wat gebeurt er als de maakindustrie uit een land weg trekt, zoals in Nederland is gebeurd?’ zegt Anneke Smelik.

Een van de opvallende kenmerken van de Nederlandse mode is dat hij eigenlijk niet meer uit Nederland komt. Smelik: ‘Nederland heeft geen maakindustrie meer, de textielindustrie is vrijwel geheel verdwenen; die kon de concurrentie met het buitenland niet aan, dus al onze mode wordt nu in het buitenland geproduceerd. Alleen het ontwerp is nog van eigen bodem.’

Typisch Nederlandse mode

Het is bovendien lastig om de Nederlandse mode te typeren. ‘Dé tien kenmerken van Nederlandse mode bestaan niet. Wat je wel ziet is dat Nederlandse mode erg vrij is. Er staat, in tegenstelling tot in andere landen, weinig vast. Dat komt doordat wij een grote gelijkheid en weinig formaliteit kennen’. Het is overigens de vraag of veel mensen zich er van bewust zijn dat ze Nederlandse mode kopen. ‘Van G-star weten veel mensen bijvoorbeeld niet dat het een Nederlands merk is.’

Smelik hoopt dat haar boek bijdraagt aan een herwaardering van de Nederlandse mode: ‘Dutch fashion verdient veel meer aandacht. Het is – net zoals Dutch design, dat wel in hoog aanzien staat – ook echt de moeite waard.’

Meer informatie

‘Delft Blue to Denim Blue’ is de uitkomst van het door NWO gesubsidieerde onderzoeksproject ‘Dutch fashion in a globalised World’, het eerste grote onderzoeksproject naar mode. Het project werd geleid door prof. dr. A.M. (Anneke) Smelik, hoogleraar Visuele cultuur aan de Radboud Universiteit.


Bron: Radboud Universiteit Nijmegen