Minister Bussemaker reikt 200e Promotiebeurs voor leraren uit

4 april 2016

Wat voor invloed heeft Engels taalaanbod op de taalontwikkeling van kinderen? En welk effect heeft mindfulness op werknemers? Dat zijn twee van de dertig onderwerpen waar talentvolle leraren de komende jaren promotieonderzoek naar gaan doen. Vandaag ontvangt de tweehonderdste leraar een Promotiebeurs uit handen van minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. NWO beoordeelde en selecteerde de beursaanvragen.

Groepsfoto van de laureaten met de minster van OCW en NWO-bestuurslid Cees VeermanDe laureaten met minister Jet Bussemaker en NWO-bestuurslid Cees Veerman Beeld: Paul Voorham

Minister Bussemaker is verheugd dat al meer dan 200 leraren een Promotiebeurs hebben gekregen: ‘Een promotie is een investering in je eigen ontwikkeling. Als leraar is het ontzettend belangrijk dat je je blijft ontwikkelen, voor jezelf, je vak en je leerlingen. Iedereen wordt er wijzer van. Promoverende leraren nemen nieuwe kennis en ervaringen mee naar school. Het brengt meer diepgang en reflectie in het onderwijs.’

228 beurzen

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt jaarlijks € 9,5 miljoen beschikbaar voor de promotietrajecten. Met de beurs krijgen leraren de kans om zichzelf verder te ontwikkelen en de aansluiting tussen universiteiten en scholen te versterken. De meeste beursaanvragen worden ingediend voor onderzoek in het alfa- en gammadomein. Het overgrote deel van de aanvragers zijn docenten uit het voortgezet onderwijs en het hbo. De promotiebeurs is gestart in 2011 – de promoties van de eerste lichting worden dit jaar verwacht. In totaal zijn er 228 beurzen uitgereikt.

Promotiebeurs voor leraren

Een trappenhuis in een schoolBeeld: Flip Franse, Hollandse Hoogte

Leraren die in aanmerking willen komen voor een promotiebeurs moeten een promotor aan een Nederlandse universiteit zoeken en een onderzoeksplan indienen bij NWO. De keuze voor een onderzoeksonderwerp is vrij en mag zich richten op de alfa-, bèta-, gamma- en levenswetenschappen. Belangrijk bij het promotieonderzoek is dat de opgedane kennis en onderzoekservaring ten goede komen aan de wetenschap én aan de onderwijspraktijk. Leraren die worden toegelaten, worden voor een periode van vijf jaar maximaal 0,4 fte per jaar vrijgesteld van onderwijs om te werken aan hun promotieonderzoek met behoud van salaris.

Meer informatie


Bron: NWO