Nieuwe training veelbelovend voor behandeling ernstige dyslexie

11 december 2015

Bij mensen met dyslexie verloopt de integratie van letters en spraakklanken in de hersenen niet goed. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) ontwikkelden een innovatieve training die heel gericht en intensief de automatisering van de koppeling van letters met spraakklanken stimuleert. De eerste resultaten zijn veelbelovend voor de behandeling van leesproblemen bij kinderen met ernstige dyslexie. De studie, mede mogelijk gemaakt met financiering van het NWO regieorgaan voor hersen- en cognitieonderzoek (NIHC), is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

In het wetenschappelijk onderzoek naar dyslexie wordt veelal gesproken van de fluency barrier: kinderen met dyslexie kunnen niet tot vloeiend lezen komen, ook niet na een gerichte behandeling. De maatschappelijk gevolgen hiervan zijn erg groot, aangezien vloeiend lezen een belangrijke factor is in schoolsucces en loopbaanperspectieven. Tot nu toe lukte het niet of nauwelijks om kinderen met dyslexie vloeiender te laten lezen. UvA-ontwikkelingspsycholoog Gorka Fraga González en collega-onderzoekers van het IWAL instituut voor leerproblemen en de Universiteit Maastricht laten nu zien dat door intensief, gericht trainen, de verbindingen tussen letters en klanken in de hersenen meer geautomatiseerd kunnen raken, met als resultaat een sterke vooruitgang in de mate van vloeiend lezen bij kinderen met ernstige dyslexie.

Grote vooruitgang

Een groep 9-jarige kinderen met ernstige dyslexie volgde de training gedurende vijf maanden. De onderzoekers vergeleken de resultaten van deze kinderen met een vergelijkbare groep dyslectische kinderen die de training niet volgde (de wachtlijstgroep) en met een groep kinderen zonder leesproblemen (de controlegroep). De trainingsgroep bleek ten opzichte van de wachtlijstgroep een grote vooruitgang te hebben geboekt in het vloeiend kunnen lezen en ook meer vooruitgegaan te zijn dan de controlegroep.

Het onderzoek is uitgevoerd binnen het Rudolf Berlin Center aan de UvA. In dit expertisecentrum voor leerproblemen zijn klinische zorgverlening, onderwijs en wetenschappelijk onderzoek op het vlak van leerproblemen geïntegreerd. Het project is gefinancierd door het Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie van NWO.

Publicatiegegevens

Fraga González, G., Tijms, J., Žari?, G., Bonte, M., Blomert, L., & van der Molen, M. W. (2015): ‘A randomized controlled trial on the beneficial effects of training letter-speech sound integration on reading fluency in children with dyslexia’, in PLOS ONE, 10(12), e0143914.


Bron: Universiteit van Amsterdam UvA