Lavendelgeur wekt vertrouwen op

26 januari 2015

De mate waarin je een ander vertrouwt, blijkt beïnvloedbaar te zijn door de geur die je ruikt. Mensen die zich in een kamer bevinden waar het naar lavendel ruikt, vertrouwen meer geld aan een ander toe dan mensen die zich in een reukloze kamer bevinden. Dat stelt NWO-onderzoeker Lorenza Colzato van de Universiteit Leiden. Het artikel werd onlangs in het wetenschappelijk tijdschrift Frontiers in Psychology gepubliceerd. Volgens de onderzoeker kan het lonen om kalmerende geuren zoals lavendel strategisch in te zetten bij verkoop- en onderhandelingssituaties.

Negentig proefpersonen namen deel aan een ‘trust game’ waarbij ze ervoor konden kiezen om (een deel van) 5 euro weg te geven. Indien ze dat deden, zou het weggegeven bedrag verdriedubbeld worden. De persoon aan wie het geld weggegeven was (de trustee), kon er echter ook voor kiezen om het bedrag te houden in plaats van deze te delen met de proefpersoon (de trustor). Een derde van de proefpersonen voerde deze taak uit in een kamer die naar lavendel rook, een derde in een kamer die naar pepermunt rook en een derde in een reukloze kamer.

Het bleek dat proefpersonen in de naar lavendel ruikende kamer geneigd waren gemiddeld meer geld weg te geven (3.90 euro) in vergelijking met de kamer die naar pepermunt (3.23 euro) en naar niets rook (3.20 euro). De geur van pepermunt, die alert maakt, bleek niet van invloed op de hoeveelheid geld die proefpersonen bereid waren om weg te geven aan de trustee.

Strategisch inzetten

“De plek in de hersenen waar geuren worden verwerkt, is verbonden met de prefrontale cortex, dat bepaalt in hoeverre we anderen vertrouwen, ” geeft Lorenza Colzato als verklaring voor de uitkomst dat het ruiken van lavendel van invloed is op de mate waarin we een vreemde vertrouwen. Volgens de onderzoeker kan het lonen om kalmerende geuren als lavendel strategisch in te zetten. Zo kan bijgedragen worden aan teambuilding of kunnen consumenten verleid worden tot de aanschaf van een product.

Vertrouwen is een noodzakelijke voorwaarde voor verbintenis en samenwerking. Ook is het een van de meest belangrijke aspecten van het initiëren, vormen en onderhouden van sociale relaties. Daarom is het relevant te weten welke factoren vertrouwen in de ander bevorderen. Eerder stelde Colzato al vast dat het eten van het voedsel dat het aminozuur tryptofaan bevat ook bijdraagt aan vertrouwen stellen in een ander.

Het onderzoek is mogelijk gemaakt met een Vidi-financiering van NWO.


Bron: NWO

Kenmerken

Wetenschapsterrein

Maatschappij- en Gedragswetenschappen Hersenen, Cognitie, Gedrag

Programma

Vernieuwingsimpuls

Speerpunt

Investeren in talent en vrij onderzoek (2011-2014)