Je wilt meer betalen voor een huis als het koud is

2 december 2015

Psycholoog Hans IJzerman doet met Veni-financiering onderzoek naar de functie van temperatuur en lichaamstemperatuur in sociale relaties en wat vond hij? Een koudere omgeving maakt van een huis een echt ‘thuis’. Immers, mensen associëren kou met de intuïtieve behoefte om beschut te zijn en met samenkruipen om zich aan elkaar te warmen. En: potentiële huizenkopers willen méér voor een woning betalen als het koud is en willen dan ook sneller tot koop overgaan. Samen met Bram van Acker legde IJzerman zijn bevindingen vast in het artikel ‘Homelike Thermoregulation: How Physical Coldness Makes an Advertised House a Home’.

Huizen te koopFoto: Flickr commons/Rene Gademann

Mensen zijn een beetje als pinguïns

Huizenmakelaars voelen intuïtief aan dat elke uitstraling van ‘warmte’ ervoor zorgt dat woningen sneller van de hand gaan. Daarom is het in een makelaarskantoor ’s winters altijd behaaglijk warm. Maar is dat de juiste aanpak om potentiële kopers te verleiden tot het zetten van hun handtekening? Het lijkt er niet op.

IJzerman: ‘Wij onderzochten de mate waarin de behoefte aan geborgenheid bij mensen invloed heeft op hun perceptie van huizen die via advertenties te koop staan. Anders gezegd, is er een band tussen temperatuur, de behoefte aan samenzijn en de waardering van een huis? In twee verschillende studies ontdekten wij dat die invloed er wel degelijk is. Mensen zijn een beetje als pinguïns: kou drijft hen in de richting van elkaar en vergroot de behoefte aan contact met anderen. Dit leidt vervolgens weer tot het meer ‘thuis’ vinden van een huis.’

Thermoregulatie – het vermogen van een organisme om de lichaamstemperatuur te handhaven – beïnvloedt de manier waarop mensen naar intermenselijke relaties kijken, dat was al bekend. Kou noopt mensen en dieren ertoe elkaar op te zoeken om lichaamswarmte te delen, waarschijnlijk een universele en evolutionaire behoefte. Ander onderzoek vond bijvoorbeeld bij mensen een behoefte om romantische films te bekijken zodra het kouder wordt.

IJzerman: ‘Je wilt dicht tegen elkaar aan kruipen. Het kost immers veel energie om je warm te houden. Hoe ‘closer’ mensen zijn, hoe warmer ze zich voelen. Zodra mensen zich buitengesloten voelen is hun perifere temperatuur lager. Daar komt ook het idee van beschutting om de hoek kijken. De aanblik van een huis voorspelt een relatief nieuwe oplossing voor een oud probleem, namelijk bescherming tegen kou.’

Doorsnee rijtjeshuis

Voor twee van de studies ondervroegen de onderzoekers respectievelijk 120 en 226 participanten. Zij kregen een plaatje te zien van een doorsnee rijtjeshuis met een neutrale inrichting. Vervolgens mochten zij een waardering geven aan kwalificaties omtrent het huis als ‘veilig’, ‘vertrouwd’, ‘een thuis’, ‘rustgevend’, ‘privé’ en zo meer. Een werkelijk lagere omgevingstemperatuur en zelfs het vasthouden van een kouder kopje water veroorzaakte bij mensen een gevoel van gemeenschapszin in relatie tot het huis: zij vonden het een echt ‘thuis’, zij wilden er ook meer voor betalen en waren eerder bereid de koop te sluiten. De suggestie dat de deelnemers binnenkort binnen zouden zijn én het beoordelen van hun eigen huis, leverde een dergelijk effect niet op.

De onderzoekers maakten gebruik van onderzoeksmethoden zoals pre-registratie – van tevoren vastleggen hoe je het onderzoek gaat aanpakken – en publieke beschikbaarheid van data via het zogeheten Open Science Framework.

Meer informatie

Hans IJzerman (1981) startte in 2013 zijn project ‘Unconscious, Social, and Evolved: The USER Model of Social Support’ met Veni-financiering van NWO-MaGW aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Faculteit der Psychologie en Pedagogiek, Klinische Psychologie.

Veni biedt persoonsgebonden financiering aan talentvolle, creatieve onderzoekers. Het financieringsinstrument, onderdeel van de Vernieuwingsimpuls, maakt het mogelijk onderzoek naar eigen keuze te doen.

Het artikel ‘Homelike Thermoregulation: How Physical Coldness Makes an Advertised House a Home’ is geaccepteerd voor publicatie in een special issue over ‘preregistratie’ in het blad Journal of Experimental Social Psychology.


Bron: NWO

Kenmerken

Wetenschapsterrein

Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programma

Vernieuwingsimpuls

Speerpunt

Investeren in talent en vrij onderzoek (2011-2014)