Hoe het brein bouwt op voorkennis

12 mei 2014

Iets nieuws leren gaat makkelijker als je het koppelt aan iets bekends. Bij dit proces blijkt een specifiek hersengebied betrokken te zijn: de mediale prefrontale cortex. Daarmee worden de hersenmechanismen achter optimaal studeren steeds duidelijker. Dit blijkt uit onderzoeksresultaten van neurowetenschapper Marlieke van Kesteren, die in 2013 aan de Radboud Universiteit promoveerde en aansluitend een Rubicon-subsidie van NWO ontving om haar onderzoek naar voorkennis en geheugen aan Stanford University in Californa voort te zetten. Het vaktijdschrift Journal of Cognitive Neuroscience publiceert de resultaten van neurowetenschappers van het Radboudumc en de Radboud Universiteit in een early access editie van het artikel.

Neurowetenschapper dr. Marlieke van Kesteren testte twee groepen studenten die net aan het tweede jaar van hun studie biologie of pedagogiek begonnen. Terwijl een MRI-scanner hun hersenactiviteit registreerde, leerden de studenten korte zinnetjes met nieuwe informatie die voortbouwde op hun eigen óf op de andere studie. De volgende dag kregen de studenten een test over de geleerde informatie. Zoals te verwachten was, bleken ze informatie gerelateerd aan de eigen studie beter te onthouden dan ongerelateerde informatie.

Meer informatie


Bron: Radboud Universiteit Nijmegen

Kenmerken

Wetenschapsterrein

Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programma

Rubicon

Speerpunt

Investeren in talent en vrij onderzoek (2011-2014)