Made in NL? Over Nederlandse mode die in het buitenland wordt gemaakt

1 oktober 2014

De kleding van Nederlandse modemerken is meestal niet gemaakt in Nederland. Welke invloed heeft deze afstand tussen ontwerpen en maken op de productie van Nederlandse mode? In haar proefschrift gaat Anja Köppchen op zoek naar manieren waarop Nederlandse modemerken die afstand overbruggen. Köppchen promoveert op 2 oktober as. aan de Radboud Universiteit; haar onderzoek is door NWO gefinancierd vanuit het programma Culturele dynamiek.

Tot in de jaren zestig had Nederland een bloeiende kledingindustrie, maar kwamen de ontwerpen uit Parijs. In de tweede helft van de twintigste eeuw verdween de kledingindustrie naar het buitenland, eerst naar andere Europese landen, inmiddels veelal naar Azië. Wel kwamen er steeds meer Nederlandse mode-ontwerpers. Hoe beïnvloedt de (groeiende) afstand tussen de ontwerp- en de maakpraktijk de productie van Nederlandse mode?Köppchen heeft onderzocht hoe de Nederlandse modemerken Oilily, Mexx, Cora Kemperman en Van Gils de relatie tussen ontwerp en productie op afstand organiseren. Ze heeft ontdekt dat afstand tussen ontwerpen en maken zorgt voor meer productiemogelijkheden en daardoor voor meer vrijheid in het ontwerpen. Aan de andere kant kan die afstand ook nadelig zijn voor een goede afstemming tussen de ontwerp- en productiefase. Om de vertaling van abstract ontwerp naar fysiek product soepel te laten verlopen is wederzijds begrip en kennisdeling nodig; ontwerp en productie van kleding zijn kortom sterk met elkaar verweven. Anja Köppchen pleit dan ook voor een (her)waardering van de maakindustrie, omdat aandacht voor de productieketen als geheel een voorwaarde is voor succesvolle verbinding tussen ontwerp en productie. Zo wordt mode een gezamenlijk product van merk en fabrikant, van inkoper en leverancier, van ontwerper en patroonmaker.

Ook voor de consument is kennis over hoe kleding gemaakt wordt essentieel. Veel modemerken besteden aandacht aan duurzaamheid en aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als je als consument weet waar en hoe kleding daadwerkelijk geproduceerd wordt, krijg je een beeld van hoe serieus merken dit opvatten. Zo kom je te weten welke kleding je met een gerust hart kunt kopen.

Over Anja Köppchen

Anja Köppchen (1983, Leipzig) studeerde Sociale Geografie aan de Radboud Universiteit en Kunst,
cultuur en erfgoed aan de Universiteit Maastricht. Sinds 2008 is ze als promovendus verbonden aan de Radboud Universiteit. Haar onderzoek maakt deel uit van het onderzoeksproject ‘Dutch fashion in a globalised World’, dat door NWO gefinancierd is in het kader van het programma Culturele dynamiek.

Meer informatie


Bron: Radboud Universiteit Nijmegen

Kenmerken

Wetenschapsterrein

Geesteswetenschappen

Programma

Culturele dynamiek

Speerpunt

Samenwerken in thema's (2011-2014) Thema: Culturele dynamiek (2007-2010)