Dyslexie in familie zorgt voor tien keer zo grote kans op dyslexie

13 februari 2013

Kinderen met dyslexie in de familie hebben een tien keer zo grote kans om dyslectisch te worden dan kinderen zonder dyslexie in de familie. Dat blijkt uit promotieonderzoek van pedagoog Elsje van Bergen.

In vervolgonderzoek zal Van Bergen zich richten op leessnelheid en de genetische relatie tussen ouders en kinderen. Dit doet ze met behulp van een Rubiconfinanciering van NWO binnen Science Live. Science live is een initiatief van NWO, KNAW en NEMO, waarbij wetenschappers hun onderzoek in Science Center NEMO kunnen uitvoeren

Elsje van Bergen laat in haar promotieonderzoek zien dat dyslexie niet een alles-of-niets-conditie is – je hebt het of je hebt het niet - , maar dat het risico op het ontwikkelen ervan continu verdeeld is: het varieert van slechte leesvaardigheid tot zware dyslexie. Deze variatie is het resultaat van het feit dat dyslexie niet door één gen wordt veroorzaakt, maar door een combinatie van genetische eigenschappen. Van Bergen toont daarnaast aan dat leesvaardigheden van ouders indicatief zijn voor het risico dat kinderen lopen. Hoe zwakker de ouder, des te groter de kans voor het kind om dyslectisch te worden.

Kinderen met een familiair risico op dyslexie en bij wie het later ook werd vastgesteld, scoorden als kleuter al zwak op taal en voorschoolse vaardigheden. De kinderen met familiair risico die geen dyslexie ontwikkelden, vertoonden op sommige vaardigheden milde tekorten.

Voor dit project volgden onderzoekers kinderen met en zonder familiair risico vanaf de geboorte 9 jaar lang. Nadat ze een paar jaar leesonderwijs hadden gehad, kon worden vastgesteld welke risicokinderen dyslexie hadden ontwikkeld. Deze dataverzameling werd gefinancierd door NWO.

Elsje van Bergen zet haar onderzoek voort met een Rubiconfinanciering van NWO. Samen met Titia van Zuijen onderzoekt ze onder andere de leessnelheid van ouders en hun kinderen die NEMO bezoeken. Bezoekers kunnen ter plekke deelnemen aan de experimenten. Daarnaast voert Van Bergen een deel van het onderzoek uit aan de universiteit van Oxford. Zij zal data verzamelen onder Engelse kinderen en hun ouders en vergelijken met de Nederlandse data.

Elsje van Bergen promoveert op 14 februari aan de Universiteit van Amsterdam.

 

Bron: NWO

Kenmerken

Wetenschapsterrein

Geesteswetenschappen Maatschappij- en Gedragswetenschappen ZonMw (gebied)

Programma

Dyslexie

Speerpunt

Samenwerken in thema's (2011-2014)