Negen Rubicon toekenningen voor aard- en levenswetenschappen

4 april 2013

De volgende 9 jonge onderzoekers gaan met een Rubicon toekenning onderzoekservaring opdoen in het buitenland.

Zoeken naar biomarkers voor suikerziekte met nieuwe genetische technieken
Dr. A. (Ali) Abbasi (m), RUG -> Addenbrooke's Hospital Cambridge, Institute of Metabolic Science (GB), 24 maanden
Biomarkers zijn signalen van stoornissen in de stofwisseling. Het is belangrijk te weten of deze biomarkers de stoornis veroorzaken of hiervan het gevolg zijn. Met nieuwe genetische technieken worden in grote bevolkingsonderzoeken in Engeland en Nederland deze oorzaak-gevolg vragen bestudeerd.

Nieuwe buren, nieuwe genexpressie?
Dr. J.G. (Joke) van Bemmel (v), EUR –> Institut Curie, Mammalian developmental epigenetics (FR), 24 maanden
Door breuken in het DNA kan een gen andere buren krijgen. Dit gebeurt vaak in kankercellen. De onderzoekers gaan daarom analyseren of bij de 'verhuizing' van een gen de nieuwe buren een effect hebben op de expressie van zo'n gen.

Exploring the therapeutic potential of a novel exercise hormone, Irisin, for use against metabolic disorders
Dr. A.G. (Anastasia) Georgiadi (v), WUR -> Karolinska Institutet, Dept. of Cell and Molecular Biology (SE), 24 maanden
Irisine is een nieuw ontdekt 'sporthormoon' dat ervoor zorgt dat meer vet wordt verbrand i.p.v. opgeslagen in vetcellen. Onderzoek bij muizen toont aan dat irisine overgewicht tegengaat en diabetes vermindert. Vervolgonderzoek moet aantonen op welke manieren Irisine als medicijn gebruikt kan worden.

Kijken met je hersenen
Drs. M.R. (Martine) Groen (v), VU -> University College London, Neural Computation Lab. (GB), 24 maanden

Hersencellen hebben veel uitlopers waarmee ze met elkaar communiceren. Gezamenlijk kunnen hersencellen op grond van pixelinformatie uit het oog een compleet beeld onderscheiden. De onderzoeker gaat kijken of een individuele uitloper al in staat is een beeld te herkennen.

Herstellen van de breuk
Dr. A (Aniek) Janssen (v), UU -> Lawrence Berkeley National Laboratory, Genome Dynamics (US), 24 maanden
Elke dag lopen onze cellen beschadigingen aan het DNA op, bijvoorbeeld door UV-straling van de zon. Elk stukje DNA wordt op een andere manier gerepareerd. Dit onderzoek bestudeert deze reparatiemogelijkheden in verschillende stukken DNA.

Starting at the right moment
M.D. (Milena) Lazova, MSc. (v), VU –> Massachusetts Institute of Technology (MIT), Dept. of Biology, (US), 24 maanden
Bacteria double their genetic information (DNA) in order to pass it to their progeny. The researchers will investigate how bacteria start doubling of DNA in the right time: bacteria, which start that process too early or too late cannot survive.

Computergestuurd sneller en slimmer nieuwe medicijnen ontdekken
M.H. (Marnix) Medema, MSc. (m), RUG -> Max Planck Institut für Marine Mikrobiologie, Bremen (DE), 24 maanden
Bacteriën en schimmels maken allerlei stofjes die bruikbaar zijn als antibiotica en chemotherapeutica. Het overgrote deel van deze stofjes is nog onbekend. Door computergestuurd een zo groot mogelijke chemische, genetische en ecologische diversiteit te bemonsteren, willen de onderzoekers het biochemische universum afspeuren naar nieuwe medicijnen.

Stamcellen voor leverherstel: paard van Troje?
Dr. B.A. (Baukje) Schotanus (v), UU -> University of Edinburgh, MRC Centre for Regenerative Medicine (GB), 12 maanden
Leverstamcellen worden onderzocht vanwege hun mogelijkheden voor therapeutisch gebruik in onbehandelbare leverziekten. Ze lijken echter ook verbindweefseling van de lever in de hand te werken. De onderzoekers zullen hierop ingaan en mogelijk belangrijke inzichten voor stamceltherapie geven.

Verschil in ernst tussen patiënten bij aangeboren hartritmestoornissen
Drs. A.J.M. (Anke) Tijsen (v), UvA –> Technion-Israel Institute of Technology, The Sohnis Research Laboratory for Cardiac Elecrophysiology and Regenerative Medicine (IL), 24 maanden
Mutaties in ion-kanalen veroorzaken aangeboren hartritmestoornissen, maar deze zijn niet altijd even ernstig bij mensen met dezelfde mutatie. Een mogelijke verklaring hiervoor zijn variaties in het DNA in andere delen van het zieke gen. De onderzoekers gaan het effect van deze variaties bestuderen en kijken of ze kunnen zorgen dat er minder ziek eiwit is waardoor mensen minder ernstige hartritmestoornissen zullen hebben.