Rubicon Toekenningen 2015-2

Januari 2016

Lijst met de gehonoreerde onderzoekers, een indicatieve titel en een korte samenvatting van het onderzoeksproject, de huidige of laatste werkplek, en het gastinstituut waaraan het Rubicon-onderzoek uitgevoerd zal worden.

Feiten en cijfers

Aantal (ontvankelijke) aanvragen: 81
Verdeling m/v bij aanvragen: 45 man / 36 vrouw
Aantal toekenningen (honoreringspercentage): 16 (20%)
Verdeling m/v bij honoreringen: 10 man/6 vrouw
Honoreringspercentage mannen: 22%
Honoreringspercentage vrouwen: 17%

8 onderzoekers gaan naar de VS
2 naar Italië
3 naar Zwitserland
1 naar Canada
1 naar België
1 naar Groot-Brittannië

Lijst gesorteerd op alfabet

B

Niet voor één gat te vangen
Dr. E.T.M. (Evelien) Berends (v), UMC Utrecht -> USA, New York University School of Medicine, Microbiology, 24 maanden
Een veroorzaker van levensbedreigende infecties in de mens, Staphylococcus aureus, maakt porie-vormende toxines die de witte bloedcellen van het afweersysteem doden. De onderzoeker gaat precies in kaart brengen hoe deze toxines een beschermende afweerreactie tegen S. aureus frustreren.

De evolutie van vuistregels
Dhr. P. (Piet) van den Berg MSc (m), Rijksuniversiteit Groningen -> Belgium, KU Leuven, Lab of Socioecology and Social Evolution, 24 maanden
Mensen maken vaak gebruik van simpele vuistregels om hun gedrag in de complexe wereld te bepalen. De onderzoeker zal met computermodellen bekijken of daarvoor een evolutionaire verklaring te vinden is, en deze bevindingen testen met experimenten waarin mensen beslissingen maken.

Diamanten magneet-sensor met een twist
Ir. J. (Joost) van Bree (m), Technische Universiteit Eindhoven -> USA, University of Chicago, Institute for Molecular Engineering, 24 maanden
Met onzuiverheden in diamant kan magnetisme op de nanoschaal gemeten worden via de magnetische strooivelden van materialen. De onderzoeker gaat deze quantummechanische methode omdraaien en het magneetveld van een enkele onzuiverheid gebruiken om ook materialen zonder strooivelden te kunnen detecteren.

Onvoorwaardelijke waardering van ouders
Dr. E. (Eddie) Brummelman (m), Universiteit van Amsterdam -> USA; Stanford University, Department of Psychology, 12 maanden
Wat betekent het voor kinderen om onvoorwaardelijk te worden gewaardeerd door hun ouders? Hoewel psychologen hier al decennia lang over speculeren, ontbreekt experimenteel onderzoek. Dit project onderzoekt of onvoorwaardelijke waardering van ouders de eigenwaarde en motivatie van kinderen kan stimuleren.

3D-structuur van DNA in dikkedarmkanker
Drs. F.O. (Floryne) Buishand (v), Universiteit Utrecht -> USA, National Cancer Institute/NIH Bethesda, 24 maanden
DNA-moleculen kunnen verschillende vormen aannemen. Maar welke vorm van DNAmoleculen is verantwoordelijk voor het ontstaan van dikkedarmkanker? De onderzoeker gaat de afwijkende 3D-DNA-structuur van verschillende celtypen in dikkedarmkanker analyseren met als doel het ontwikkelen van een nieuwe therapie tegen dikkedarmkanker.

G

De evolutie van bacteriële meercelligheid
Dhr. J. (Jordi) van Gestel MSc. (m), Rijksuniversiteit Groningen -> Switzerland, University of Zürich, Andreas Wagner Laboratory, Institute of Evolutionary Biology and Environmental Studies, 24 maanden
Bacteriën worden vaak gezien als simpele eencellige beestjes, maar ze kunnen ook complexe meercellige kolonies vormen. Deze bacteriële vorm van meercelligheid is van groot belang voor het enorme succes van de bacteriën. De bioloog onderzoekt hoe bacteriële meercelligheid is geëvolueerd.

H

Toen Cesar de Stad binnenkwam. De laatste keizerkroningen in Rome, 1300-1500
Drs. A.M.H. (Anne) Huijbers (v), Radbouduniversiteit Nijmegen -> Italy, École Française de Rome, 24 maanden
In de middeleeuwen verbleven de keizers niet in Rome maar in het Duitse rijk. Toch konden ze alleen in Rome tot keizer worden gekroond. Dit onderzoek bestudeert hoe tijdgenoten aankeken tegen de vijf laatste keizerkroningen die plaatsvonden in de ‘eeuwige stad’.

K

Eindbestemming of op doorreis?
Dr. K.A. (Katie) Kuschminder (v), Universiteit Maastricht -> Italy, European University Institute, Robert Schuman Centre for Advanced Studies, 24 maanden
Beslisfactoren bij Syrische en Nigeriaanse migranten in Italië.

P

Het bouwen van nieuwe signaal transductie cascades in menselijke cellen
Dr. C. (Calin) Plesa (m), Technische Universiteit Delft -> USA, University of California Los Angeles, Department of Bioengineering, 24 maanden
Vanwege de grote complexiteit van door cellen gebruikte signaal transductie cascades, begrijpen we deze nog steeds niet volledig. De onderzoeker zal nieuwe methoden ontwikkelen om DNA te synthetiseren en deze gebruiken voor het bouwen van nieuwe signaalroutes in cellen.

R

Kleuromzetting met zeldzame aardmetalen
Drs. F.T. (Freddy) Rabouw (m), Universiteit Utrecht -> Switzerland, ETH Zürich, Optical Materials Engineering Lab, 24 maanden
Zeldzame aardmetalen kunnen onconventionele kleuromzettingen doen, zoals van infrarood naar zichtbaar licht. Om dit soort omzettingen toepasbaar te maken, moet echter de efficiëntie drastisch omhoog. Daartoe zullen in dit onderzoek zeldzame aardmetalen worden gekoppeld aan nanostructuren van zilver en aluminium.

S

Hoe kunnen sociale media en populaire cultuur helpen om terrorisme tegen te gaan?
Dr. L.K. (Leonie) Schmidt (v), Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School for Cultural Analysis -> United Kingdom, University of London, SOAS (The School of Oriental and African Studies), Centre for Media Studies, 24 maanden
In Indonesië, het grootste moslimland ter wereld, is de afgelopen jaren een Islamitische ‘contraterreur popcultuur’ ontstaan. Dit project bestudeert hoe deze contraterreurcultuur, waar sociale media ook groot onderdeel van uitmaken, kan helpen om radicalisering en terrorisme te bestrijden.

Frisse blik op mogelijke achilleshiel Ebolavirus
Drs. J. (Joost) Snijder (m), Universiteit Utrecht -> USA, University of Washington Department of Biochemistry, 24 maanden
Een enkel viraal eiwit is grotendeels verantwoordelijk voor de aanmaak van nieuwe Ebolavirussen in geïnfecteerde cellen en dus een veelbelovend doelwit voor nieuwe antivirale middelen. De onderzoeker gaat met nieuwe technieken uit de elektronenmicroscopie de structuur van het eiwit ophelderen.

T

Stabiele perovskiet-materialen voor goedkope hoog-rendement zonnecellen
Dr. H. (Hairen)Tan (m), Technische Universiteit Delft -> Canada, University of Toronto, Department of Electrical and Computer Engineering, 24 maanden
Het maken van perovskieten zonnecellen is een goedkoop proces, maar het materiaal is niet stabiel in lucht. De onderzoeker zal een laag-dimensionaal Perovskieten materiaal ontwikkelen wat goedkope en hoog-rendement zonnecellen met een stabiliteit van meer dan 25 jaar mogelijk maakt.

Het splitsen van zonlicht
Dhr. R. (Roel) Tempelaar (m), Rijksuniversiteit Groningen -> USA, Columbia University, Department of Chemistry, 24 maanden
Een beperkende factor van hedendaagse zonnecellen is dat hoogenergetisch licht niet efficiënt geabsorbeerd kan worden. De onderzoeker gaat een theorie ontwikkelen van materialen die hoogenergetische fotonen kunnen splitsen in pakketjes van lagere energie, waardoor efficiënte absorptie toch mogelijk is.

V

3D printen: Voorbij de hype
Dr. ir. C.W. (Claas Willem) Visser (m), Universiteit Twente -> USA, Harvard University, Wyss Institude, Lewis Group, 24 maanden
3D printen biedt enorme mogelijkheden in duurzaamheid (minder afval), ontwerp (3Dprototypes), en gezondheidszorg (organen printen). Echter, huidige 3D-printers zijn vooral geschikt voor plastics. Daarom zal ik in dit project het printproces analyseren en optimaliseren, om “moeilijke” materialen zoals metaal en levende cellen in 3D te printen.

W

Tweedeling in het embryo
Dr. M.A. (Maaike) Welling (v), Universiteit Utrecht, Hubrecht Instituut -> Switzerland, ETH Zurich – Department of Biosystems Science and Engineering, 24 maanden
Na de bevruchting ontstaan twee verschillende celtypes in het embryo: cellen die uitgroeien tot de placenta en cellen die het embryo gaan vormen. In dit project wordt onderzocht welke moleculaire mechanismen de ontwikkeling van deze eerste celtypen reguleren.

Gesorteerd op NWO-onderdeel

Aard- en levenswetenschappen

De evolutie van vuistregels
Dhr. P. (Piet) van den Berg MSc (m), University of Groningen -> Belgium, KU Leuven, Lab of Socioecology and Social Evolution, 24 maanden

3D-structuur van DNA in dikkedarmkanker
Drs. F.O. (Floryne) Buishand (f), Utrecht University -> USA, National Cancer Institute/NIH Bethesda, 24 maanden

De evolutie van bacteriële meercelligheid
Dhr. J. (Jordi) van Gestel MSc. (m), Groningen University -> Switzerland, University of Zürich, Andreas Wagner Laboratory, Institute of Evolutionary Biology and Environmental Studies, 24 maanden

Frisse blik op mogelijke achilleshiel Ebolavirus
Drs. J. (Joost) Snijder (m), Utrecht University -> USA, University of Washington Department of Biochemistry, 24 maanden

Tweedeling in het embryo
Dr. M.A. (Maaike) Welling (f), Utrecht University, Hubrecht Instituut -> Switzerland, ETH Zurich – Department of Biosystems Science and Engineering, 24 maanden

Chemische wetenschappen

Het splitsen van zonlicht
Dhr. R. (Roel) Tempelaar (m), University of Groningen -> USA, Columbia University, Department of Chemistry, 24 maanden

Geesteswetenschappen

Toen Cesar de Stad binnenkwam. De laatste keizerkroningen in Rome, 1300-1500
Drs. A.M.H. (Anne) Huijbers (f), Radboud University Nijmegen -> Italy, École Française de Rome, 24 maanden

Dr. L.K. (Leonie) Schmidt (f), Amsterdam School for Cultural Analysis, University of Amsterdam, -> United Kingdom, University of London, SOAS (The School of Oriental and African Studies), Centre for Media Studies, 24 maanden

Maatschappij- en gedragwetenschappen

Eindbestemming of op doorreis?
Dr. K.A. (Katie) Kuschminder (f), Maastricht University -> Italy, European University Institute, Robert Schuman Centre for Advanced Studies, 24 maanden
Eindbestemming of op doorreis? Beslisfactoren bij Syrische en Nigeriaanse migranten in Italië.

Medische wetenschappen (ZonMW)

Niet voor één gat te vangen
Dr. E.T.M. (Evelien) Berends (f), University Medical Center Utrecht -> USA, New York University School of Medicine, Microbiology, 24 maanden

Natuurkunde

Kleuromzetting met zeldzame aardmetalen
Drs. F.T. (Freddy) Rabouw (m), Utrecht University -> Switzerland, ETH Zürich, Optical Materials Engineering Lab, 24 maanden

Diamanten magneet-sensor met een twist
Ir. J. (Joost) van Bree (m), Eindhoven University of Technology -> USA, University of Chicago, Institute for Molecular Engineering, 24 maanden

Natuurkunde, Chemische- en Technische wetenschappen

Stabiele Perovskieten materialen voor goedkope en hoog-rendement zonnecellen
Dr. H. (Hairen)Tan (m), Delft University of Technology -> Canada, University of Toronto, Department of Electrical and Computer Engineering, 24 maanden
Het maken van Pervoskieten zonnecellen is een goedkoop proces, maar het materiaal is niet stabiel in lucht. De onderzoeker zal een laag-dimensionaal Perovskieten materiaal ontwikkelen wat goedkope en hoog-rendement zonnecellen met een stabiliteit van meer dan 25 jaar mogelijk maakt.

Technische wetenschappen

3D printen: Voorbij de hype
Dr. ir. C.W. (Claas Willem) Visser (m), University of Twente -> USA, Harvard University, Wyss Institude, Lewis Group, 24 maanden

Gesorteerd op cluster

Alpha Gamma

Eindbestemming of op doorreis?
Beslisfactoren bij Syrische en Nigeriaanse migranten in Italië.

Bèta